Competitiereglement Interne Competitie 2004/2005

Artikel 1: BEGIN EN EINDE COMPETITIE

1. De interne competitie begint op donderdag 9 september 2004 en eindigt op 21 april 2005. Gespeeld zal worden volgens het Zwitsers systeem. In principe zal de competitie uit 29 ronden bestaan. Alleen bij hoge uitzondering (wanneer bv het clublokaal niet beschikbaar is) kan hier door de competitieleider van worden afgeweken.

2. In verband met het snelschaakkampioenschap en het rapidkampioenschap zal de interne competitie in november 2004 respectievelijk in februari 2005 beide keren 2 weken onderbroken worden. Raadpleeg hiervoor het aan elke speler in het bezit gestelde speelschema interne competitie.

Artikel 2: PLAATS VAN SPELEN

De leden zijn verplicht de voor hen vastgestelde partijen te spelen op de competitieavond en in het clublokaal, tenzij in overleg met de competitieleider anders is bepaald.

Artikel 3: VERHINDERING/VERSTEK

Bij verhindering dient de competitieleider op de speeldag uiterlijk voor 18.00 uur in kennis te worden gesteld. Indien een speler zich afmeldt voor dit tijdstip dan ontvang hij ¼ punt (het zgn. compensatiepunt). Een uitzondering hierop vormen de laatste 2 ronden van de competitie. Ook bij afmelding voor 18.00 uur ontvangt men dan geen compensatiepunt.

Artikel 4: NOTATIE PARTIJ EN SPELEN MET DE KLOK

Alle spelers zijn verplicht:

de notatie van de partij duidelijk bij te houden en

te spelen met de klok.

Artikel 5: SPEELTEMPO

Het speeltempo per speler bedraagt bij:

a. aanvang van de partij 40 zetten in 1 uur en 45 minuten

b. na de 40e zet van zwart worden de klokken van beide spelers 15 minuten teruggezet en wordt de partij uitgespeeld met de resterende tijd. De normale spelregels blijven gelden. Zie hiervoor het Reglement van de KNSB. Dus niet de snelschaakregels. Noteren is dan niet meer verplicht.

Artikel 6: BEGIN PARTIJ/NIET-OPKOMST SPELER

1. Uiterlijk op het tijdstip van 20.15 uur - tenzij met toestemming van de competitieleider anders onderling overeengekomen - dient de partij een aanvang te nemen.

2. Bij niet-opkomst van:

a. de witspeler dient de zwartspeler diens klok in te drukken.

b. de zwartspeler voert de witspeler zijn 1e zet uit en drukt vervolgens zijn klok in.

3. Een partij wordt verloren verklaard wanneer een speler niet voor 21.15 uur aanwezig is in het clublokaal, tenzij tussen beide partijen en met toestemming van de competitieleider anders geregeld.

Artikel 7: BEEINDIGING PARTIJ

1. Na het beëindigen van het officiële gedeelte van de partij dient bij eventuele na-analyses of anderzijds de rust en de concentratie van de andere spelers te worden gewaarborgd.

2. Na afloop van de partij en eventuele na-analyse heeft elke speler de verplichting de gebruikte stukken op te bergen in de daarvoor bestemde kistjes en doosjes, overeenkomstig de nummering van stukken en kistje.

Artikel 8: LOTING

1. De loting voorafgaande aan iedere ronde geschiedt door de competitieleider. De loting is gebaseerd op het Zwitsers systeem. Bij een oneven aantal spelers krijgt de speler die geen tegenstander heeft een bye. Hij ontvangt dan 1 punt.

2. Een speler zal nooit een tweede bye krijgen voordat alle andere spelers een bye hebben ontvangen.

3. Men speelt binnen de eerste periode van 10 ronden, de tweede periode van 9 ronden en de derde periode van 10 ronden per periode nooit vaker dan één keer tegen dezelfde speler.

4. De competitieleider ziet er op toe dat men tegen dezelfde speler nooit driemaal met dezelfde kleur speelt. Zonodig zal de competitieleider tijdens de laatste 10 ronden de kleurverdeling omdraaien.

Artikel 9: RANGSCHIKKING

1. Voor iedere overwinning ontvangt de speler 1 punt. Voor een remise ½ punt.

2. Wanneer een speler namens de SV Gennep op de reguliere clubavond (meestentijds donderdagavond) aan een wedstrijd voor de drie Provinciën- of Bondscompetitie deel neemt ontvangt hij voor een overwinning of remise één respectievelijk een half punt voor de interne competitie.

3. Voor bepaling van de rangschikking bij een gelijk aantal punten geldt het systeem van weerstandspunten.

De weerstandspunten worden als volgt berekend:

Artikel 10: VERTREK EN/OF TERUGTREDING LEDEN

Bij tussentijdse terugtreding door een speler uit de onderlinge competitie blijven alle uitslagen gelden van alle door deze speler gespeelde partijen.

Artikel 11: VERVANGING COMPETITIELEIDER

Bij afwezigheid van de competitieleider wordt hij vervangen door de vice-voorzitter, respectievelijk de secretaris.

Artikel 12: NIET-BESCHREVEN REGELS

In gevallen waarin dit reglement niet voorziet beslist de competitieleider, eventueel in overleg met het bestuur.

Aldus vastgesteld tijdens de ledenvergadering van 4 november 2004