Maas- en Niersbode 4 november 2003 (Th Noij):

BONDSSCHAAKTEAM HOUDT PUNTEN IN EIGEN HUIS

Gennep – Het dreamteam van Schaakvereniging Gennep is er in geslaagd in haar eerste wedstrijd van het seizoen, gespeeld in de 2e klasse van de Noordbrabantse Bondscompetitie,  de punten thuis te houden. HSC-3 uit Helmond werd met een gevoelige nederlaag van 6-2 naar huis gestuurd.   Een uitstekende opmaat voor het komende seizoen.

Eén wedstrijd werd afgelopen donderdag als een opmaat vooruit gespeeld. Mark Stevens verging het aan het eerste bord uitstekend en wist met de zwarte stukken een meer dan verdiende remise te behalen. Zaterdag daarop vond vervolgens het grote treffen in de “Witte Olifant” plaats. Ieder van de onzen had er weer zin na een reces van een half jaar. Gennep ondervond aan alle borden uitstekende tegenstand. De wedstrijd ging gelijk op. Pierre Voss kreeg een Noorse verdediging voorgeschoteld maar kwam uitstekend uit de opening. Ron Beumer gooide de partij open door een stuk voor twee pionnen te geven en daarmede een betere stelling te verkrijgen. Ted Noij had het zwaar tegen een zeer ervaren speler. Sacha Eganovic, hij heeft er weer zin in na zijn remigratie uit Servië, was in goede doen. Zo ook Otto Cwielog, onze Duitse Pool. Piet Ermers’ strategie is er een van laat maar komen, ik stel mijn troepen zo op dat je uiteindelijk eraan kapot gaat. Huub van IJzendoorn vocht voor wat hij waard is. Hij had een zware dobber aan zijn opponent. Pierre had het wel gehad en vroeg aan captain Ted of hij remise kon aanbieden: Nee dus, veel te vroeg. Na drie uur strijd was de partij van Ted verzand in remise wat werd overeengekomen. Na weer een half uur kwam de melding van een glunderende Otto dat hij de partij gewonnen had. De door hem opgevoerde druk en de tijdnood was te teveel voor zijn opponent. 2-1. Na een verder halfuur had de slimme strategie en zijn ervaring de partij van Sacha tot winst geleid. Wat was hij weer trots! 3-1. 10 minuten later was weer een punt aan te tekenen. De investering van Ron had zijn vruchten afgeworpen. 4-1. Een halfje nog en wij hadden de wedstrijd gewonnen. Pierre had het niet meer, was deze middag bloednerveus; Laat Piet remise aanbieden, zei hij de captain. Piet vond zijn stelling zo goed dat hij onverdroten verder ging. Wat schetst de verbazing. Even later kon Pierre himself een punt op zijn conto schrijven: de tegenstander was door de vlag gegaan. Het kan allemaal raar lopen. 5-1. Inderdaad ook de volharding van Piet leverde hem een punt op. 6-1. Zo tegen zessen moest Gennep zijn enige nederlaag lijden. Huub van IJzendoorn vocht maar moest toezien dat tegen een kwaliteit achter uiteindelijk niet op te tornen was. 6-2.

Onderlinge competitie

Voor de onderlinge competitie werd een volle ronde afgewikkeld. Pierre had geluk gehad tegen Clemence Roland, maar won door de wereldwijde ervaring. Piet Ermers gedegen spel, daar wordt je als tegenstander belegen van. Een teleurgestelde John Rigters moest toezien hoe hij vakkundig werd gekneveld en daardoor van de eerste plaats tuimelde. Ronnie Rutten beukte op Sacha Eganovic’ veste. Had de winst voor het grijpen, echter in tijdnood juist de verkeerde volgorde van zetten nemend werd de partij remise. Ook hier enige teleurstelling. Sacha blijft daardoor alleen aan kop. De overige uitslagen: Jos Rongen-Otto Cwielog 0-1. Huub van IJzendoorn-Ron Beumer 0-1. Marius van den Hoogen-Jan Mooren 1-0. Wim Vervoort-H.Huibers ½-½. Ted Noij-Ton Verwaayen 1-0.