Maas- en Niersbode 4 november 2003 (R Rutten)):

Schaaktoppers lopen averij op

De zevende speelronde in de schaakcompetitie was spectaculair: de twee koplopers liepen tegen het eerste puntverlies op. Piet Ermers smaakte het genoegen om de tot nu toe ongenaakbare John Rigters pootje te lichten. Laatstgenoemde kwam slecht uit de opening en probeerde vervolgens  te forceren. Het viel slecht uit: Piet Ermers nam het initiatief over, en pakte de volle winst. De andere koploper, Sacha Eganovic, kwam tegen Ronnie Rutten in een verloren eindspel terecht, maar wist met enkele lepe zetten toch nog remise te bereiken. Door deze resultaten staat hij nu alleen aan kop.

Ron Beumer profiteerde optimaal van de misstappen, en schoof richting de top.. Tegen Huub van IJzendoorn won hij vrij gemakkelijk, en behield zijn ongeslagen status. Datzelfde kon niet gezegd worden van Jos Rongen. Na een prima start van de competitie liep hij tegen Otto Cwielog tegen zijn eerste nul op.

Niet alleen aan de kop is het spannend, ook om de overige plaatsen wordt hard gevochten. Zo streden Wim Vervoort en Harrie Huibers in een marathonpartij om de overwinning. Na ruim 60 zetten werd uiteindelijk de vrede getekend en het punt gedeeld. Marius van den Hoogen en Jan Mooren speelden een vermakelijk duel, waarin eerstgenoemde aan het langste eind trok.  Aanstaande donderdag is er een inhaalronde.