Maas- en Niersbode 18 november 2003 (R Rutten):

Eerste afscheiding in schaakstrijd

In de schaakcompetitie stonden afgelopen donderdag twee toppers tegenover elkaar. Ron Beumer nam het met de witte stukken op tegen koploper Sacha Eganovic, in de hoop zijn achterstand van een half punt ongedaan te maken. Hij speelde echter iets te ongeduldig, waardoor zijn vroege koningsaanval niet doorsloeg. Sacha profiteerde optimaal van de achtergebleven zwakke pionnen en pakte de volle winst, waarmee hij zijn leidende positie verstevigde.

Achter hem klom Pierre Voss op naar derde plaats, met een goede positionele overwinning. Zijn tegenstander, Piet Ermers, begon wel met een ontwikkelingsvoorsprong maar een zwakke dubbelpion deed hem de das om. Ook Ted Noij werkt zich zich langzaam maar zeker omhoog, hij had een relatief eenvoudige avond tegen Max van der Kooi. In de subtop consolideerde Jos Rongen zijn goede positie met winst op Clemens Roland. Laatstgenoemde kwam met een verrassend dameoffer, maar zijn aanval sloeg niet door.

Ton Verwaayen behaalde zijn eerste punten. Hij speelde op winst, maar zijn taaie tegenstander Wim Vervoort pareerde alle aanvallen. Hij schoof de stelling bekwaam dicht, waarna tot remise werd besloten. De langste zit hadden Harrie Huibers en Marius van den Hoogen. In een ware marathonpartij verdedigde Marius zich urenlang, maar werd uiteindelijk na vele zetten strijd toch tot capitulatie gedwongen.

Komende zaterdag speelt het bondsteam de belangrijke thuiswedstrijd tegen het Eindhovense Twee Koningen. De match begint om 1 uur, en wordt zoals altijd gespeeld in clublokaal De Witte Olifant.