Maas- en Niersbode 2 december 2003 (P Voss):

Sacha Eganovic alleen aan kop

Na een nieuwe overwinning afgelopen donderdag in het fraaie clublokaal café “de Witte Olifant” tegen rode lantaarn drager Clemence Roland heeft tweevoudig oud-kampioen Sacha Eganovic resoluut de kop genomen in de strijd om het onderlinge kampioenschap van de schaakvereniging Gennep. Z’n overwinning tegen Clemence was niet verrassend, daarvoor is het kwaliteitsverschil tussen beide te groot. Sacha heeft nu de imponerende score van 8,5 punten uit 9 partijen opgebouwd. Hij heeft echter nog niet gespeeld tegen de meeste “toppers”. Of hij z’n koppositie kan handhaven of zelfs weet uit te bouwen zullen de komende ronden moeten uitwijzen.

Pierre Voss staat tweede op een punt achterstand van Sacha. Hij speelde afgelopen donderdag tegen “vaste klant” Jos Rongen Het was z’n zeventiende overwinning in zeventien partijen tegen hem. Deze maal meende Jos het tij te kunnen keren door een goed voorbereidde, zelden gespeelde, variant van de Franse verdediging te spelen. Hij had er in zoverre succes mee dat de eerste vijftien zetten Pierre zo’n uur bedenktijd kosten terwijl hij zelf maar enkele minuten verbruikte. Na die fase goed doorgekomen te zijn besliste Pierre de partij toch nog vrij snel na een inschattingsfout van Jos, die een niet te keren koningsaanval toe liet.

Tot na middernacht hebben Ron Beumer en Ted Noij gespeeld . Ted leek lange tijd, na een loper-offer van Ron aan de winnende hand. Zelfs in het verre eindspel lag de winst voor Ted in het verschiet. Hij kon in tijdnood echter de beslissende doorbraak niet vinden waarna Ron handig de remise binnen haalde. Hij mocht daarmee in z’n handen knijpen.

Harrie Huibers speelt dit seizoen zeker niet onverdienstelijk en ook deze ronde mocht hij het zoet der overwinning proeven. Tegen Max van der Kooi won hij na sterk spel na een partij waarin hij nooit in de problemen kwam.

Uitslagen afgelopen donderdag:

T Verwaaijen – J Mooren 0 – 1; R Rutten – W Vervoort 1 – 0; R Beumer – Th Noij 0,5 – 0,5; C Roland – S Eganovic 0 – 1; P Ermers – O Cwielog 1 – 0; P Voss – J Rongen 1 – 0; M vd Kooi – H Huibers 0 - 1