Maas- en Niersbode 16 december 2003 (Th Noij):

BONDSSCHAAKTEAM WINT VOOR DERDE MAAL IN SUCCESSIE

Gennep – Het dreamteam van Schaakvereniging Gennep is in supervorm. Ook haar derde wedstrijd in de 2e klasse van de Noordbrabantse Bondscompetitie wist zij in een uitstekende zege om te zetten. Tegen het 2e team van Oss werd het 6-2.

Een spannend seizoen beleeft het Genneps Dreamteam. Spannend omdat twee andere teams ook nog alles gewonnen hebben, waardoor drie ploegen aan kop gaan. De rangschikking wordt dan bepaald door de bordpunten, het doelgemiddelde bij het voetbal. Hierdoor bezet Gennep een 2e plek. En er wordt al over een kampioenschap geroepen. Maar dat is nog ver weg.

Toch heeft de opstelling van het team teamleider Ted Noij voor hoofdbrekens gezorgd. Zeker toen Ronnie Rutten in de ziekenboeg werd opgenomen, waardoor het team met slechts 6 in plaats van 8 spelers zou aantreden. Dat zou slecht voor het moreel van het team zijn en Ted wist clubman Sacha Eganovic te bewegen alsnog mee te doen. Voor een taxi vanuit Nijmegen werd zorggedragen en Gennep toog met 7 man tegen Oss ten strijde. Oss begon dus met een 1-0 voorsprong. De Gennepsen lieten het niet erbij zitten en zetten aan alle borden druk op de stelling, wat inhoudt dat de meeste partijen scherp werden opgezet. Ron Beumer opende voor Gennep de score. Hij wist handig een pion te verschalken en nadat hij in het eindspel een heuse vrijpion had gecreëerd gaf de tegenstander op. 1-1. Sacha Eganovic gooide zijn registers op, liet zijn tegenstander duidelijk zien wat zijn bedoelingen waren en wist zo van acquit de partij en het punt naar zich toe te trekken. De investering heeft gerendeerd! Trots kwam hij naar zijn teamleider om hem het behaalde punt aan te bieden en de felicitaties in ontvangst te nemen. 1-2. Pierre Voss had het relatief makkelijk, pende een stuk van zijn tegenstander, deze wist nog wel wat dreiging te pareren, maar een onnauwkeurige zet in een cruciale stelling leidde de partij direct ten voordele van Pierre. 1-3. Teamleider Ted werd getrakteerd op een middeleeuwse stormram. Hij had rondom zijn koningsveste zijn beste maten verzameld, waardoor het hem lukte de belegering te neutraliseren. Toen dan ook het kruit was verschoten en de dampen waren opgetrokken werd van de gevechtspauze listig door Ted gebruik gemaakt en ontstonden er nu tegenkansen. In tijdnood begon de kwaliteit van tegenstander’s aanval af te nemen. Ted had al een vrijpion verkregen en nadat ook nog een stuk werd gewonnen kwam de witte vlag en viel hem het punt toe. 1-4.  Even hierna noteerde Mark Stevens een punt. Een strategisch sterke partij speelde hij. Nimmer in gevaar geweest wist hij op uitstekende wijze de overwinning voor Gennep binnen te halen. 1-5. Huub van IJzendoorn haalde alles uit de kas, speelde zeer sterk en wist uit een mooie combinatie een stuk te winnen, genoeg voor het hele punt. 1-6. Tenslotte leed Gennep zijn enige verliespartij. Piet Ermers, altijd goed voor een punt, koos dit keer voor de verkeerde tactiek waardoor hij het overzicht direct kwijtraakte en zijn tegenstander het spel liet maken. Piet’s zwakke loper tegen sterk paard deed Piet uiteindelijk capituleren. 2-6. Een schitterende zege was binnen, waarover in het clublokaal van de Witte Olifant nog lang werd gesproken en gevierd.

Onderlinge competitie

Sensationeel waren twee uitslagen voor de onderlinge competitie. Piet Ermers wist koploper Sacha Eganovic te verslaan in een partij waarin Piet het beste van het spel had. Bedienend van de Tjechisch-Pirc-verdediging kwam Piet al vrij snel in een uitstekende positie terecht en creëerde veel ruimte voor zijn troepen. In een ingewikkeld eindspel met paarden en torens was Piet net iets alerter, waardoor hij het punt kon incasseren. In de partij van Huub van IJzendoorn tegen Pierre Voss zag het er niet naar uit dat Pierre een nederlaag zou gaan leiden. Hij leidde een koningsaanval in en het wachten was op de beslissende uitvoering. Toen Pierre meende een indirect gedekte pion te moeten pakken werden de bakens snel ten nadele van hem verzet. Huub gooide alles op de damevleugel. Pierre kreeg te kampen met grof materiaalverlies en had nog slechts één kans, de tijdnood van Huub. Pierre gooide allerlei ressources in de partij om daarmede Huub nog meer met bedenktijd op te zadelen. Ternauwernood haalde Huub de tijdscontrole, waarna het uitspelen hem uitstekend afging.Door deze nederlagen van de beide koplopers veranderde er niets aan de kop. Wel komt nu de concurrentie dichterbij, waardoor een peloton van 6 schakers kans maakt op de titel. De overige uitslagen waren als volgt: Clemens Roland-Harrie Huibers 0-1. Wim Vervoort-Ron Beumer 0-1.