Maas- en Niersbode 3 februari 2004 (Th Noij):

4e OVERWINNING BONDSSCHAAKTEAM

Het Gennepse dreamteam speelde thuis in het clublokaal van de Witte Olifant al weer haar vierde wedstrijd voor klasse IIC van de Noordbrabantse Schaakbond. Thuis tegen Mierlo werd met 5½-2½ gewonnen. Door een bordpuntverlies van naaste concurrent HMC staat het Genneps team thans ongeslagen aan kop.

Het team van Mierlo trad aan met allemaal jeugdige en jonge spelers. Hieronder bevonden zich drie jonge dames die zowel opvielen door hun uiterlijk als door hun spel aan de 64 velden. Mierlo had nog geen enkele wedstrijd gewonnen. Gennep moest dit klusje wel makkelijk kunnen klaren. Toch liet Mierlo zien de stukken goed te kunnen beroeren en goede stellingen te kunnen opbouwen. Sasha speelde tegen een van de dames. Hij ging niet in op de avances van zijn vrouwelijke tegenstreefster en speelde scherp en behendig. Dat zijn enorme ervarenheid rendeerde bleek al na vijf kwartier. Het eerste punt was binnen. 1-0. De meest morbide partij van de middag speelde toch Pierre Voss. Hij moest met zwart aantreden en gaf met zijn tactisch spel aan, de theorie en de varianten daarop van de Siciliaanse verdediging, nog goed in het vizier te hebben. Hij dwong zijn tegenstander tot open spel met een snelle inzet van de dame. Allengs werd duidelijk, hoezeer die inzet veel tijd opslurpte en de witte aanval verzandde en vervolgens in de kiem werd gesmoord. Een tevreden Pierre zette de stand op 2-0. Tien minuten later sloeg Mierlo terug. De na jaren weer in het team opgenomen Rob Janssen was zo gecharmeerd van het spel van zijn tegenstandster dat hij zijn eigen kracht (zeg maar gemis aan ervaring) onderschatte. Een ingezette aanval van Rob werd zo a-tempo tegengespeeld dat hij daar meer achterzag dan nodig was. In ieder geval kostte dit hem een loper. Naar Rob was het vervolg voor de zeer ervaren tegenstandster een kolfje naar haar hand. 2-1. Huub van IJzendoorn moest tegen de derde dame aantreden. Hij vergaloppeerde een paard, had nog compensatie in de dreigende vrijpionnen. Maar uiteindelijk verzandde de partij in remise. 2,5-1,5. Met z’n drieën scoorden de dames uit Mierlo 50%. Een half uur later werd de voorsprong met 2 punten vergroot. Zowel Ron Beumer als Ronnie Rutten toonden door scherp en positioneel spel hun vaardigheden in het schaakspel en wonnen gedegen. 4,5-1,5. De zege was een feit. Twee partijen waren nog aan de gang, te weten van Piet Ermers en captain Ted Noij. De partij van Piet ging lange tijd gelijk op. De drang bij Piet om te winnen was groot. Doch door een finesse in het eindspel over het hoofd te zien moest hij na lange strijd de zege aan zijn tegenstander laten. 4,5-2,5. Om de zege meer glans te geven deed Ted wat van een captain wordt verwacht. Al vrij vroeg wist hij makkelijk twee pionnen te verschalken. Hij zocht de aanval op de koningsveste. Via slinkse zetten begon hij de druk op de stelling van zijn opponent te vergroten die zo murw werd gespeeld dat van alle kanten mat dreigde. Ted kon zijn eigen koning daarbij in de wind laten staan, maar toen was het leed al geschied. 5,5-2,5.