Maas- en Niersbode 17 februari 2004 (Th Noij):

Verrassende winst Clemence Roland

In de onderlinge competitie van Schaakvereniging Gennep verraste Clemence Roland vriend en vijand. Clemence die tot dan nog alle partijen had verloren deed goede zaken. Hij heeft ook zo’n typische stijl van spelen, waardoor je steeds weer moet oppassen. Hij is in staat de meest onwaarachtige zetten op het bord te toveren. Hij doet dat met een bezwerende hand boven het schaakbord, als ware het het Zwaard van Damocles. Je houdt dan de adem in en dan in een flits heeft hij het stuk in zijn hand en plakt dat dan ergens op het bord neer. Zo Wim Vervoort, die wist er geen raad mee, alsmaar weer dat gelaveer van de stukken. Om er radeloos van te worden. En dat werd Wim. Met lede ogen zag hij de ravage aan welke Clemence hem bezorgd had. Clemence genoot van de felicitaties die hem van alle aanwezige leden te beurt viel. Oh ja, er was nog veel meer te beleven. Zo stond de hegemonie van de Markt op het spel: het treffen tussen Pierre Voss en Ted Noij. Vorig jaar was het plaveisel te glad voor Pierre geweest. Ditmaal veranderde hij van tactiek. Ted tuinde erin, kon het tij niet keren en moest thans zijn meerdere in Pierre erkennen. Pierre deed daarmede goede sier en handhaafde zich in de kopgroep. Dat was twee weken terug. Afgelopen donderdag trad Pierre aan tegen Marius van den Hoogen. Wat Pierre ook aan materieel inzette. Marius gaf geen krimp en speelde schier makkelijk zijn partij. Pierre gooide nog wat stukken in de strijd. Dit alles mocht niet baten. Pierre moest uiteindelijk genoegen nemen met een remise, hetwelk een knappe prestatie voor Marius betekende. Jan Mooren begint wat meer lol in het schaakspel te beleven. De partijen worden steeds krachtiger opgezet waardoor mooie stellingen ontstaan. Maar dan een plan maken en de stelling versterken en de druk op te voeren, dat zal hij nog meer eigen moeten maken. De trein van Sasha Eganovic dendert maar voort. De ene zege na de andere wordt behaald, resulterend in het voorlopige behoud van de eerste plaats.

Bizar was de partij nog van Huub van IJzendoorn tegen Ted Noij. Huub had Ted aardi in de tang en het ergste dreigde voor de laatste. Het vinden van de juiste zetten deed Huub uitstekend maar met de nodige tijdsinvestering. Nadat Huub een pion had veroverd en de tijdscontrole was gehaald, meende Ted dat het vanwege de ongelijke lopers remise was. Dat werd door Huub niet geaccepteerd. Hierna was het geen houden meer aan, een ontketende Ted schakelde zijn dame naar een hogere actieradius. Huub’s koning werd over het bord opgejaagd. Remises werden geweigerd, wederom tijdnood voor beiden .Ted hield het hoofd koel en wist uiteindelijk met de hulp van Huub de koning naar een matstelling te voeren.

De kopgroep van zes, de kanshebbers voor de titel, tekent zich eerst na 14 rondes goed af. Het ziet er naar uit dat Sacha, Pierre, Piet Ermers, Ted , Ron Beumer en Ronnie Rutten de kandidaten voor de titel zijn. Deze zes zullen in nog een halve competitie uitmaken wie uiteindelijk de nieuwe kampioen van de vereniging mag worden.

De verdere uitslagen waren als volgt: T.Noij- J.Rongen 1-0, M.v.d.Hoogen-P.Ermers 0-1,T.Verwaayen-R.Beumer 0-1, H.van IJzendoorn-S.Eganovic 0-1, R. Beumer- M..v.d.Kooi 1-0, C.Roland-H.Huibers 0-1. P.Ermers-J.Mooren 0-1, J.Rongen-W.Vervoort en Hv.IJzendoorn- T.Noij 0-1. De komende twee donderdagen staan in het teken van het snelschaken.