Maas- en Niersbode 24 februari 2004 (Th Noij):

16e snelschaakkampioenschap

Afgelopen donderdag 19 februari 2004 werd de strijd ingezet voor het jaarlijkse snelschaakkampioenschap van Schaakvereniging Gennep, waarbij elke speler slechts 10 minuten krijgt voor één partij . Een tegenvaller was het geringe aantal van 9 deelnemers, dat opkwam. Dit had wel weer zijn voordeel dat een dubbelrondige competitie kan worden gespeeld. Bij gelegenheid deed voormalig schaaklid Henk Nissen als 10e deelnemer buiten mededinging mee. Hij liet zien het spelletje nog niet te zijn verleerd, maar moest wel ondervinden dat Pierre Voss en Piet Ermers de meerdere van hem bleken. Toch aardig te vermelden dat Piet op een miraculeuze wijze Henk naar capitulatie leidde. Even een vingerfout van Henk leidde de pressie, waarbij Piet zijn beide torens kon missen om de aanval te kunnen volbrengen, tot een onweerstaanbare mataanval. Met deze prestigieuze zege was Piet duidelijk in zijn sas. Pierre Voss is nooit echt in voor dit snelschaken. Deze avond liet hij zien er toch anders over te denken, had er weer zin in en scoorde de ene overwinning na de andere. Piet Ermers liet punten liggen tegen Jos Rongen en Ted Noij. Ted verloor zeer verdiend van Huub van IJzendoorn maar herstelde zich wonderwel door alle andere partijen in winst om te zetten, incluis tegen Pierre en Piet en daardoor de voorlopige eerste plaats in te nemen. Jos Rongen speelt gedegen en schraapte zo zijn punten bij elkaar, goed voor een tijdelijke 3e plek. Harrie Huibers snapt niet waarom hij steeds zoveel tijd nodig heeft en anderen steeds beter uit de opening komen. Het zal wel aan de ervaring bij de anderen liggen. De grootste verrassing van de avond kwam evenwel op naam van Clemence Roland. Clemence is voor Marius een crime. Clemence weet steeds weer zoveel dreiging in de stelling in te bouwen dat je genoodzaakt bent meer tijd er in te stoppen. Dat op zijn beurt wreekt weer, omdat je voor de rest van de partij minder tijd over hebt, waarop de spanning erbij komt en genadeloos wordt opgevoerd. Dat was teveel voor Marius en zag met lede ogen zijn vlag vallen, waardoor Clemence het punt toekwam. Wim Vervoort, Jos Rongen en Harrie Huibers vergaarden ook hun punten, waardoor de tussenstand na de eerste helft er als volgt uit ziet:

1. Ted Noij 7 pnt., 2. Pierre Voss 7 pnt., 3. Jos Rongen 5,5 pnt., 4. Piet Ermers 5 pnt., 5. Huub van IJzendoorn 5 pnt., 6. H.Huibers 3 pnt., 7. Wim Vervoort 2 pnt., 8. Clemence Roland 1 pnt. en 9 Marius van den Hoogen 0,5 pnt. Henk Nissen scoorde 6,5pnt. Volgende week donderdag worden de zogenaamde returns gespeeld.