Maas- en Niersbode 23 maart 2004 (Th. Noij)

SCHAAKSTRIJD ONTBRANDT

Afgelopen donderdag zijn de laatste partijen gespeeld alvorens een begin met de play-offs te maken. Komisch en nuttig was wel dat Otto Cwielog simultaan tegen Harrie Huibers en Jan Mooren schaakte. Dat moest ook wel omdat hij in de loop van de kompetitie vele partijen achterop was geraakt. In het begin van de partij tegen Harrie beging Otto een vingerfout waardoor deze een stuk verloor. Wat hij ook probeerde Harrie gaf geen krimp en won de partij verdiend. Otto concentreerde zich daarom meer op de partij tegen Jan Mooren. Otto zette veel druk. Toen Jan een toren liet instaan en deze werd verschalkt, was het binnenhalen van de winst een kolfje naar zijn hand. Een 50% resultaat. Een lange partij ontstond tussen Max van der Kooi en Marius van den Hoogen. Max gaf uitstekend partij, maar volgens hem duurde het te lang. Dat zegt iets van Marius die kostte wat het kost wilde winnen. Dat lukte ten lange leste, wat een voorlopige 1e plek in de B-groep opleverde. Marius naam met 1,5 punt verschil wel al mooi afstand van nummer 2 Jos Rongen. In de A-groep werd de laatste inhaalpartij gespeeld tussen Ronnie Rutten en Ted Noij. Ronnie had tot vorige week de theoretische kans om nog eerste te worden. De remise tegen Marius, vorige week, gooide echter roet in het eten, maar een hoge klassering was nog steeds mogelijk. De klok had al een half uur gelopen toen de partij van Ronnie tegen Ted kon beginnen. Ronnie speelde niet echt gedreven, maar wel snel, te snel eigenlijk, en agressief. Daar keek zijn tegenstander wel van op. Deze tapte dan ook uit hetzelfde vaatje en stak daarmede de lont aan. Ronnie’s koning werd al snel verhinderd te rocheren waardoor Ted vrijer spel kreeg. Nadat Ronnie een pion zag verdwijnen in een snel slechter wordende stelling gaf hij na 18 zetten op. Ted belandde hiermede op een 3e plek, een half punt achter koploper Sacha Eganovic. Omdat het verschil tussen nummers 1 en 6 slechts anderhalf punt is hebben Ronnie Rutten, Ron Beumer, Piet Ermers, Ted Noij, Pierre Voss en Sacha Eganovic allen kans op het kampioenschap. In dat geval mag geen partij meer worden verloren. Donderdag aanstaande ontbrandt de strijd om het kampioenschap in 5 nog te spelen partijen.