Maas- en Niersbode 30 maart 2004 (Th Noij):

TWEEMAAL WINST SCHAAKBONDSTEAM

Het dreamteam van Schaakvereniging Gennep heeft de afgelopen weken uitstekende zaken gedaan. Op 6 maart 2004 behaalde het team in Aalst tegen Aalst/Waalre een mooie 5-3 overwinning en afgelopen zaterdag 27 maart thuis in de arena van De Witte Olifant wist het team wederom te zegevieren. Het werd na een daverend slot een nipte 4,5-3,5 overwinning tegen de toch zeer geduchte tegenstander EVS uit Valkenswaard. Met een onoverwinnelijke reeks van 6 wedstrijden neemt het Gennepse team nog steeds de koppositie in, samen met HMC-5 uit Den Bosch. Beide teams hebben evenveel matchpunten. Gennep prijkt op de 1e plaats door een beter bordgemiddelde van slechts een half punt. In de slotwedstrijd op 17 april tegen de mede-kampioenskandidaat uit Den Bosch zal worden uitgemaakt wie dit seizoen als sterkste uit de bus komt en het kampioenschap mag gaan vieren. Het Gennepse team is erop gebrand een historische daad te gaan stellen. Een gelijkspel is al genoeg voor het Gennepse team.

Aalst/Waalre

Voor gewonnen partijen en dito punten tegen Aalst/Waalre zorgden Piet Ermers, Ronnie Rutten, Marius van den Hoogen en Otto Cwielog. Ron Beumer en Huub van IJzendoorn speelden remise, terwijl Mark Stevens en Sacha Eganovic hun partijen verloren. Voor Mark Stevens gold dat hij aan bord 1 moest optornen tegen een tegenstander met een rating van maar liefst meer dan 500 punten hoger. Ter meerdere vergelijking: de gemiddelde rating van het Genneps team was 1636. Mark’s tegenstander had liefst 2235.

EVS Valkenswaard

In zijn welkomstwoord memoreerde teamleider Ted Noij de geduchtheid en de kracht van De bezoekers. Gennep speelde in het verre verleden viermaal tegen EVS. Alle 4 de wedstrijden gingen voor Gennep toen verloren. Daarnaast staan wij thans weliswaar op de 1e plaats in onze groep, maar in het verleden behaalde resultaten tellen niet mee voor de toekomst. Zo werd de wedstrijd ingezet. Die was nog maar nauwelijks begonnen of de captain moest aan bord 7 ingrijpen doordat de stukken aan de verkeerde kant van het bord stonden. De partij moest met wisselende kleuren van de stukken opnieuw worden begonnen. Na een uur spelen zag het er voor Gennep niet zo geweldig uit. Pierre Voss was nauwelijks vooruit te branden. Dat viel niet te zeggen van de intercity Sacha Eganovic. Ondanks verzoek om meer tijd te besteden aan zijn partij had hij zijn tegenstander na ruim 5 kwartier op de knieën en toog om feestelijke redenen onmiddellijk naar huis. 1-0. Drie kwartier later gaf Pierre Voss op. Hij deed in schemerige toestand een fatale zet die onmiddellijk de partij deed verliezen en de stand was weer gelijk. 1-1. Marius van den Hoogen had een mooie stelling bereikt. Piet Ermers laveerde er op los. Ronnie Rutten gaf paard en loper tegen toren, maar behield een redelijke stelling. De opening en vervolg van Otto Cwielog was niet helemaal volgens een goed omlijnd plan. Mark Stevens had zijn gelijke getroffen en Ted Noij had nog alle kans op een goed resultaat. Na zo’n drie uur spelen en de nodige vechtschaak werden door Ronnie, Mark en Otto remise overeengekomen met hun respectievelijke tegenstanders. 2,5-2,5. Nadat Piet uit zijn verdedigende stelling was gekropen, werd zijn tegenstander zo murw gespeeld dat Piet Gennep weer op een belangrijke voorsprong bracht. 3,5-2,5. Onverwacht sleepte Marius de vierde remise binnen en Gennep kon al niet meer verliezen. 4-3. De wedstrijdzege lag in handen van de teamleider himself. Hij trof een geduchte jonge tegenstander die kostte wat het kost wilde winnen. Er werd oneindig veel tijd door Ted gebruikt, waardoor hij een onmiddellijke winstvoering over het hoofd zag. Maar remise was genoeg. Het aanbod werd geweigerd. Er ontstond nog commotie over het opschrijven van zetten – Ted zat weer eens in tijdnood - en omdat de wedstrijdklok begon te haperen. Dit tot ergernis van Ted’s tegenstander. De klok werd vervangen en de strijd naderde het hoogtepunt. Drommen belangstellenden had zich om die ene partij geschaard. De spanning was om te snijden. Ted verdedigde zich als een leeuw. Stukken vlogen van het bord. En nadat nog maar weinig materiaal over was, werd door EVS in deze partij uiteindelijk in remise berust: hij was niet meer te winnen. Een verbaasde maar glunderende teamleider werd bedolven onder de felicitaties van zijn ploeggenoten. Zijn remise bezorgde het Gennepse dreamteam de zege. 4,5-3,5.