Schaakvereniging Gennep

Spannend slot interne competitie

Het hoofdgerecht tijdens de afgelopen donderdagavond gespeelde interne competitie ronde bestond ongetwijfeld uit de partij tussen Piet Ermers en Sacha Eganovic. Bij een eventuele winst van Piet zou hij z’n achterstand van een punt op Sacha hebben weggewerkt. Samen met Pierre Voss, die deze avond vrij had, zouden Sacha en Piet dan met 13 punten uit 17 partijen, met nog voor allen twee partijen te spelen, aan de leiding gaan.

Zoals al zo vaak bleek ook tijdens het begin van deze partij dat Sacha zich voortreffelijk had voorbereid. Zonder noemenswaardig te hoeven nadenken raffelde hij e eerste 10 zetten op het bord. Ondanks het voordeel van de witte stukken wist Piet geen voordeel uit de opening te halen en toen hij even later een venijnige centrumdoorbraak over het hoofd zag leek de partij al in een vroeg stadium beslist.

Maar nu bleek waarom Piet dit jaar zo hoog op de ranglijst staat. Hij verdedigde zich zeer knap, liep met de koning uit het gevaar op de konings-vleugel weg en zorgde er en-passant voor dat zwart’s paard niet beslissend in het spel gebracht kon worden. Toch heeft Sacha in deze fase mogelijk een directe winst gemist. Hoewel ook na afloop van de partij, hoezeer Sacha hiervoor ook z’n best deed, dit door hem niet aangetoond kon worden. Hij had in ieder geval niet moeten toelaten dat Piet via een gehaaide combinatie ineens kon afwikkelen en zelfs een kwaliteit voor kon komen.

Waarschijnlijk stond Piet nu ineens gewonnen maar toen hij dacht via een uitval met de dame z’n stelling beslissend te kunnen versterken sloeg Sacha terug. Een gecombineerde aanval van dame en loper op de witte koning noopte Piet z’n kwaliteit terug te geven waarna Sacha er als de kippen bij was om via een eeuwig-schaak-mechanisme het halve ei (punt) binnen te halen en daarbij het risico om met een lege dop te blijven zitten direct uitschakelde.

Sacha bleef daardoor met een halfje voor op Pierre Voss en een vol punt voor op Piet de belangrijkste kandidaat voor de titel. Waarschijnlijk zal echter de partij in de laatste ronde tussen Sacha en Pierre de definitieve beslissing moeten brengen.

Zaterdag staat voor het bondsteam van de SV Gennep de beslissende wedstrijd tegen HMC op het programma. In Den Bosch heeft ons team aan een gelijkspel voldoende om voor de eerste maal in haar geschiedenis het kampioenschap in de 2e klasse van de Brabantse Bond te behalen. Wat ook de uitslag wordt, met tot nu 6 overwinningen uit 6 partijen heeft dit team nu al voor een unieke en voortreffelijke prestatie gezorgd.

Uitslagen interne competitie:

P Ermers – S Eganovic 0,5 – 0,5; Th Noij – R Beumer 0,5 – 0,5; O Cwielog – H Huibers 0,5 – 0,5;

J Mooren – J Rongen 0 – 1; M vd Hoogen – H v IJzendoorn 1 – 0; M vd Kooi – W Vervoort 0 – 1; C Roland – T Verwaaijen 0 – 1.