PIERRE VOSS HEROVERT SCHAAKKAMPIOENSCHAP

Gennep – Na een onderbreking van 7 jaar lukte het Pierre Voss weer het kampioenschap van Schaakvereniging Gennep binnen te behalen. Het gehele seizoen hield hij zich op in het spoor van koploper Sasha Eganovic. Beiden liepen in de zware onderlinge kompetitie de nodige averij op maar bleven dicht bij elkaar. Bij het ingaan van de laatste partij afgelopen donderdag 29 april 2004 tegen juist Sasha was Pierre erop gebrand het gehele seizoen waardig af te sluiten en het halve punt op Sasha goed te maken. Door van Sasha te winnen behaalde Pierre het zestiende kampioenschap. Eerder won hij ook al het snelschaakkampioenschap. Eind goed al goed.

De belangrijkste partij was dan die tussen Pierre Voss en Sasha Eganovic. Pierre moest winnen. Hij voerde de zwarte stukken en zoals verwacht kwam een Sicilaan op het bord. Sasha kent deze opening op zijn duimpje. Hij liet dat ook zien doordat hij de stukken snel liet verplaatsen. Sasha zette venijnige zetten in maar Pierre was dit keer in goede doen en liet zich niet gek maken. Zo ronde de 15e zet werd door Pierre druk gezet en Sasha moest gaan oppassen. Toen Sasha in een onachtzaam moment de verdediging van zijn koningsstelling onderschatte sloeg Pierre plotseling toe. Hij viel de dame aan, die lijdzaam moest toezien hoe het stikmat aanstaande was. Sasha had dat ook doorzien en gaf bij de 20e zet op. Een sportieve Sasha feliciteerde Pierre als eerste met het kampioenschap. Sasha werd 2e welke toch een uitstekend resultaat is na zijn terugkeer na vier jaar bij de vereniging. Eerder behaalde hij het Rapidkampioenschap. Er was nog een korte partij en wel tussen Jos Rongen en Marius van den Hoogen. Jos bediende zich van het Fromsgambiet en kwam goed uit de opening. Toen Marius een open lijn op de koningsvleugel verwierf en aanval kreeg ontstond voor beiden een interessante stelling. Een vingerfout van Jos evenwel deed de partij al op de 18e zet verliezen. In de partij van Jan Mooren en Otto Cwielog kwam het vierpaardenspel op het bord. Otto rekende het toch te behoudende spel van Jan gedecideerd af. Nadat in het eindspel enige pionnen werden verschalkt gaf Jan op. Harrie Huibers was lange tijd opgewassen in zijn partij tegen Huub van IJzendoorn. Met de beginzetten heeft Harrie het steeds weer moeilijk. Daardoor wordt hij al vrij snel onder druk gezet. Een koningsaanval van Huub leverde hem een pion en een gewonnen stelling op, welke hij geroutineerd naar winst voerde.

Omdat andere schakers al waren uitgespeeld ziet de eindrangschikking in groep 1 er als volgt uit. Pierre Voss kampioen met 15 punten uit 19 partijen. 2e Sasha met 14,5. Ron Beumer zeer sterk 3e met 13,5. 4. Piet Ermers 12,5. 5. Ted Noij 12 en 6. Ronnie Rutten 10. In de groep 2 werd Marius van den Hoogen zeer overtuigend 1e met 12,5 punt. 2e Otto Cwielog met 11 pnt. 3. Jos Rongen 10. 4. Huub van IJzendoorn, veel terrein prijsgegeven 8,5. 5. Harrie Huibers 7,5. 6. Jan Mooren 7. In groep 3 werd 1e Wim Vervoort met 6 punten. 2. Max van der Kooi 5,5. 3 Ton Verwaayen 4,5 en 4 Clemence Roland 1. Aanstaande donderdag worden tijdens de feestelijke slotavond de prijzen aan de winnaars uitgedeeld en verzorgt de kersverse kampioen een simultaan.