Maas- en Niersbode 4 april 2006

Schaakvereniging Gennep

SCHAKER PIERRE VOSS NEEMT KOPPOSITIE OVER

Gennep - Met nog drie rondes te gaan neemt de spanning aan kop van de onderlinge kompetitie van Schaakvereniging Gennep drastisch toe. Nam vorige week nieuwkomer René Kniest alleen de koppositie in vanwege het gelijke spel van Pierre Voss en de winst van René. Door de verrassende nederlaag van René tegen Sasha Eganovic en de mooie winst van Pierre op Mark Stevens afgelopen donderdag neemt Pierre thans de koppositie in.

De schaakcompetitie mag de laatste weken enerverend worden genoemd, vanwege het gelijk opgaan van en het stuivertje wisselen tussen de titelkandidaten René Kniest en Pierre Voss. Wie uiteindelijk aan het langste eind trekt is nog moeilijk te zeggen, omdat beiden nog een zwaar programma voor de boeg hebben. In de partij van Piet tegen Pierre zag het er naar uit dat Pierre met zijn vrijpion makkelijk zou winnen. Door een niet geheel goed uitgevoerde zet met de toren kreeg Piet de mogelijkheid de vrijpion onschadelijk te maken en uiteindelijk een remise te bewerkstelligen. Door verplichtingen in de Drie-Provinciëncompetitie was het verdere programma mager. René won makkelijk van Wim Vervoort en Sasha won vervolgens van Huub. Afgelopen donderdag waren een drietal zware partijen aan de orde. René moest het opnemen tegen Sasha. Aanvankelijk zag het er in de partij voor René goed uit. Toen hij, mede door tijdnood, evenwel een fout maakte werd die vakkundig door Sasha afgestraft, waarna Sahsa makkelijk won. Daardoor is een 2e plek voor Sasha weer in het vizier gekomen. Ook in de partij tussen Pierre en Mark ging het gelijk op met een plusstelling voor Mark. Toen hij verzuimde een cruciaal veld te dekken, maakt Pierre daar handig gebruik van en wist vervolgens het punt naar zich toe te trekken. Een revanchepartij was die tussen achtervolger Piet Ermers tegen Ted Noij. Piet had nog goede kans op een 3e plaats, maar dan moest hij wel alles winnen. Dat lukte dit keer niet omdat Piet zijn vrije pion niet kon handhaven en mede daardoor de partij van Ted verloor. De derde plaats is in feite niet meer haalbaar daardoor. Jos Rongen wonnen vrij eenvoudig van Wim Vervoort. Huub van IJzendoorn won ook maar eerst na taai verweer van Ton Verwaayen en Otto Cwielong had geen moeite met Clemens Roland. De tussenstand: 1. P.Voss 19 pnt; 2.R.Kniest 18,5; 3. S.Eganovic 18,25; 4. H.Nissen 16,5; 5. P.Ermers 15,5; 6. T.Noij 14,75; 7.J.Rongen 13,5; 8.R.Beumer 12,5; 9.O.Cwielong 13,25;10.M.v.d.Hoogen 12; 11.M.Stevens 11,25;12.H.v.IJzendoorn 11; 13.M.v.d.Kooi 9,5; 14. J.Mooren 9,25; 15. T.Verwaaijen 8,75; 16.W.Vervoort 7,25 en 17 C.Roland 4.

Bondscompetitie

In de Bondscompetitie speelde het Gennepse schaakteam haar laatste wedstrijd van het seizoen. Een derde plaats was nog haalbaar, maar omdat met 6 van het maximale aantal van 8 spelers werd uitgekomen kon de belangrijke zege daarvoor niet worden gehaald. Met twee verliespunten als bagage mee naar Den Bosch, werd toch nog een verdienstelijk gelijk spel behaald van 4-4 tegen HMC Calder-6. De 4e plek bleef en werd het eindresultaat. Overwinningen kwamen op het conto van Piet Ermers, Huub van IJzendoorn en Ted Noij, remises voor Sasha en zeer verrassend van Rob Janssen. Alleen Mark Stevens verloor.

Drie-Provinciëncompetitie

Voor deze competitie werd de voorlaatste wedstrijd gespeeld. Het vertegenwoordiging team won van Groesbeek met 3-2. De zege kwam tot stand door overwinningen van Ted Noij, Mark Stevens en Marius van den Hoogen. Verloren werd door Otto Cwielong en Clemens Roland. Voor meer informatie wordt verwezen naar de website onder www.schaakvereniginggennep.nl.