Maas- en Niersbode 25 april 2006

Schaakvereniging Gennep

SCHAKER PIERRE VOSS OP RAND VAN KAMPIOENSCHAP

Afgelopen donderdag nam een zeer gemotiveerde Pierre Voss een belangrijke en voorlaatste horde voor een hernieuwd kampioenschap door Ted Noij op gedecideerde wijze te verslaan. De basis voor een nieuw kampioenschap had Pierre al enkele weken geleden gelegd door onder meer remise te spelen tegen zijn naaste concurrent René Kniest. Toen vervolgens René een nederlaag incasseerde tegen Sasha Eganovic en Pierre tegen Piet Ermers genoegen moest nemen met een half punt wist hij daarmede wel op René een voorsprong te nemen van een half punt.

Met nog één ronde te gaan en gelet erop dat Pierre alle toppers gehad heeft, zal hij in de laatste ronde het kaas niet meer van het brood laten eten.

Het lijkt er daarom op dat de kaarten zijn geschud en de prijzen verdeeld, want Sasha kan al niet meer worden ingehaald en bereikt in ieder geval een derde plaats. Op de vierde plaats staat stevig genesteld Piet Ermers. En de huidige en niet meer spelende kampioen Henk Nissen volstaat met een vijfde plek.

De uitslagen van afgelopen donderdag waren als volgt: Pierre Voss-Ted Noij 1-0; Sasha Eganovic-Jan Mooren 1-0; Jos Rongen-René Kniest 0-1; Piet Ermers-Clemens Roland 1-0; Wim Vervoort-Huub van IJzendoorn 0-1; Otto Cwielong-Ton Verwaayen 1-0.

Bondscompetitie

In de Bondscompetitie speelde het Gennepse schaakteam haar laatste wedstrijd van het seizoen. Een derde plaats was nog haalbaar, maar omdat met 6 van het maximale aantal van 8 spelers werd uitgekomen kon de belangrijke zege daarvoor niet worden behaald. Met twee verliespunten als bagage mee naar Den Bosch, werd toch nog een verdienstelijk gelijk spel behaald van 4-4 tegen HMC Calder-6. De 4e plek bleef en werd het eindresultaat. Overwinningen kwamen op het conto van Piet Ermers, Huub van IJzendoorn en Ted Noij, remises voor Sasha en zeer verrassend van Rob Janssen. Alleen Mark Stevens verloor.