Maas- en Niersbode 19 september 2006

GROTE VERASSINGEN BEGIN SCHAAKSEIZOEN

De schaakvereniging Gennep opende afgelopen donderdag haar schaakseizoen met de eerste ronde van de onderlinge competitie. Voor het derde seizoen achtereen wordt weer volgens het Zwisters systeem gespeeld. Hierbij wordt aan de hand van de opkomst op de clubavond het programma samengesteld, zodat in principe iedereen kan spelen wie dat wenst. Bij een oneven aantal spelers, krijgt één speler een bye overeenkomend met een punt. In de eerste ronde is de paring dat de sterkere spelers tegen de minder sterkere spelers uitkomen. Maar wat heet minder sterk wanneer ene Mark Stevens het moet opnemen tegen de kersverse kampioen, geheten Pierre Voss en hem meteen zijn eerste nederlaag bezorgde. Het moet gezegd, dat Mark capaciteiten heeft om alle Gennepse toppers het moeilijk te maken en zelf tot een hogere klassering kan komen dan de 9e plaats in het afgelopen seizoen. Al vaak heeft Mark zijn kwaliteiten laten zien in de Bondscompetitie, waarin hij tot grote hoogte reikte. Afgelopen seizoen kwam hij in de onderlinge competitie tot aanmerkelijk minder schaakminuten, waardoor zijn ranking naar verhouding ook lager was. Pierre zal eraan moeten om niet verder achter ter raken. Maar de toon door Mark is gezet.

De tweede grote verrassing was de zege van Clemens Roland (17e) op Otto Cwielong (7e). Met Clemens is het altijd oppassen. Zijn spel kenmerkt zich door zijn vingervlugheid met zijn stukken en de verrassende combinaties die dat vaak met zich meebrengt. Eenmaal in het seizoen heeft hij een geweldige uitschieter, maar dat die al zo vroeg is gekomen had niemand verwacht. De overige uitslagen waren: Huub van IJzendoorn-Sasha Eganovic 0-1, Jan Mooren-Piet Ermers 0-1, René Kniest- Marius van den Hoogen 1-0, Ted Noij-Ton Verwaayen 1-0. Een bye kwam Jos Rongen toe.