Maas- en Niersbode 22 november 2006

SCHAKER SASHA EGANOVIC WINT RAPIDTOERNOOI

De afgelopen twee donderdagen stonden in het teken van het jaarlijks intern terugkerend rapidtoernooi. Hierbij gaat het erom om je tegenstander in maximaal 20 minuten per persoon per partij te doen laten capituleren. Het is een tussenvorm tussen het snelschaken (10 minuten per persoon/per partij) en het reguliere schaken ( 2 uur per persoon/per partij). Op één avond worden vier tot vijf partijen gespeeld. Aan deze competitievorm namen 10 leden van Schaakvereniging Gennep deel.

Het werd een erg spannend toernooi, omdat de beslissing voor de titel eerst in de allerlaatste ronde tot stand kwam. Na de eerste helft gingen twee schakers aan kop, te weten Sasha Eganovic en Piet Ermers met 4,5 punt uit 5 partijen. In hun kielzog volgden Jos Rongen en Huub van IJzendoorn . Opvallend in deze competitie is dat Jos Rongen altijd hoog scoort. Ook nu dus weer. In de tweede helft werd de spanning buitenproportioneel opgevoerd. En dat kwam in het bijzonder door de zeges van Ronnie Rutten op pretendent Piet Ermers en de sterke Huub van IJzendoorn. Mede door deze prestatie belandde Ronnie onverwacht maar volkomen verdiend op een eervolle vierde plek. Door verlies van de eerste twee partijen in de tweede helft tegen Ronnie en Huub zag Piet Ermers de titel als sneeuw voor de zon verdwijnen. Maar het slotakkoord van hem was fantastisch. Hij haalde zowel Sasha Eganovic als Jos Rongen onderuit, waardoor Piet Ermers uitkwam op een derde plek. De gevolgen van de dadendrang van Piet en in combinatie met de laatste zeges van Sasha op Ronnie Rutten en Huub van IJzendoorn, was dat Jos Rongen genoegen moest nemen met de tweede plaats en Sasha Eganovic de titel veroverde. Een zeer goede prestatie leverde nieuweling Christiaan Drissen door Ronnie Rutten in dit toernooi te verslaan.

De einduitslagen na 9 partijen zijn: 1 en kampioen Sasha Eganovic met 7,5 punt. 2. Jos Rongen 7 pnt., 3. Piet Ermers 6,5 pnt., 4. Ronnie Rutten 6 pnt., 5. Huub van IJzendoorn 5 pnt., 6. Mark Stevens 5 pnt., 7. Christiaan Drissen 3,5 pnt., 8. Wim Vervoort 2 pnt., 9. Terug van weggeweest Wim van Lit 2 pnt. en 8. Ton Verwaaijen 0,5 pnt.