Maas- en Niersbode 4 december 2006

Schaakvereniging Gennep

Schaker van IJzendoorn laat koploper glippen

Afgelopen donderdag werd de negende ronde gespeeld om het kampioenschap van Gennep. Acht partijen stonden op het programma en in de meeste daarvan was de spanning te snijden. Niet in de partij van Pierre Voss en Otto Cwielong. Otto blunderde al in de opening en werd kansloos van het bord gespeeld. Clemence Roland speelde tegen Ted Noij een partij waarin laatstgenoemde het heft steeds in handen had. Ted won dan ook gemakkelijk.

Mark Stevens zal ongetwijfeld remise koning van deze competitie worden. Hij deed tegen Ron Beumer enorm z’n best om via een overwinning bij de kop van de ranglijst te blijven. Ook Ron ging voor het volle punt. De partij bleef echter steeds in evenwicht. In een eindspel met nog slechts ieder 3 pionnen en paard tegen loper werd na ruim 3 uur spelen remise gegeven. Voor Mark al z’n vijfde van het seizoen.

Spannend was het vooral tussen Ton Verwaaijen en Chris Drissen. Ton leek in deze partij voor een verrassing te zorgen. De hoger geplaatste Chris kwam al snel in moeilijkheden en stond met de rug tegen de muur. Ton won met mooi spel een pion en kreeg een gewonnen eindspel. Jammer voor hem zag hij de winnende voortzetting pas in de analyse na de partij. Zoals het nu ging verloor hij de partij zelfs nog. Frustreren als je denkt het volle ei al in de hand te hebben en je achterblijft met een lege dop.

Het was zeker niet de enige dramatische partij. Die tussen Sasha Eganovic en Huub van Ijzendoorn leek in het begin niet spectaculair te worden. Koploper Eganovic kwam duidelijk beter uit de opening en met drie pionnen en toren tegen loper en paard was er geen vuiltje aan de lucht. Maar Huub gaf niet op. Een wanhopige uitval leverde hem zowaar met wat medewerking van Sasha een pion op. En toen hij wat later z’n stukken kon hergroeperen stond hij ineens beter. Hoewel, zoals wel vaker, Huub kwam in tijdnood. In het begin speelde hij het nog fantastisch. Maar, nadat de laatste pion van Sasha geslagen was en Huub met 2 paarden en pion z’n tegenstander mat wilde zetten, viel z’n vlag. Hij was enkele seconden tekort gekomen om het karwei af te maken. Omdat Sasha buiten z’n koning geen materiaal meer had werd de partij remise gegeven.

Door deze remise staan Sasha en Piet Ermers, die in verband met het oneven aantal spelers een bye had, gelijk met 7,5 uit 9 partijen aan kop. Ted Noij en Pierre Voss volgen op een half puntje. Spanning volop.

Uitslagen donderdag 30 november:

S Eganovic – H van Ijzendoorn 0,5 – 0,5; R Beumer – M Stevens 0,5 – 0,5; C Roland – Th Noij 0 – 1; T Verwaaijen – C Drissen 0 – 1; P Voss – O Cwielong 1 – 0; W Vervoort – R Rutten 0 – 1; J Mooren – M van de Hoogen 0 – 1; R Kniest – W van Lit 1 – 0.