Maas- en Niersbode 27 december 2006

PIJNLIJKE NEDERLAAG BONDSSCHAKERS

Vol goede moed begonnen de Gennepse schakers aan hun bondswedstrijd in de 2e klasse van de Noord-Brabantse Schaakbond tegen Nuenen. Met een overwinning en een gelijkspel op zak was het seizoen immers goed begonnen. Helaas beten de Gennepenaren genadeloos in het stof: een kansloze 6-2 nederlaag.

Zoals bijna gewoonte begint te worden, was Sasha Eganovic de eerste die op de pijnbank werd gelegd. In de interne competitie fier aan kop, maar in bondswedstrijden vergaloppeert hij zich regelmatig door veel te snel spel. Ook nu was hij de eerste die de stukken mocht opbergen, na in een wild-west-partij razendsnel aan de kant te zijn gezet.

Naarmate de middag vorderde, pakten donkere wolken zich samen boven het bondsteam. Marius van den Hoogen overzag een tussenschaakje wat hem een stuk kostte en gaf daarna op. De eerste keer dat Gennep op het scorebord kwam was door Mark Stevens. Hij speelde een prima partij en zag uiteindelijk zijn kans schoon om het opgebouwde voordeel te verzilveren. Zijn zorgvuldig opgebouwde vrijpion leek omgetoverd te worden in een dame, tot ook hij een tussenschaakje overzag en de pion van het bord verdween. Mark berustte uiteindelijk in remise.

Tegelijkertijd accepteerde ook Piet Ermers remise nadat hij lange tijd het offensief had. Zijn koningsaanval leidde net niet tot mat, waarna hij zijn lichte voordeel in het eindspel weg zag smelten. Naast hem had Ron Beumer een kwaliteit geofferd tegen een pion, maar kreeg nooit genoeg compensatie voor zijn dubieuze offer. In het verre eindspel gaf hij op, waarmee de tussenstand op 4-1 kwam.

Pierre Voss speelde ondertussen een uitstekende partij tegen zijn sterke opponent. In een Siciliaanse partij ontspon zich een boeiend aanvalsduel aan beide kanten. Pierre kwam goed uit de strijd, maar kon eeuwig schaak niet ontlopen, waarmee de partij eindigde in een puntendeling. Datzelfde resultaat boekte Huub van IJzendoorn na een urenlange schuifpartij. Een pionnetje voorsprong kon Huub niet omzetten in winst, na vele tactische manoeuvres werd de vrede getekend. Als laatste moest Ronnie Rutten erkennen dat een nachtelijke braspartij een slechte voorbereiding is op een schaakpartij. Na een urenlang gevecht boog ook hij het hoofd, waarmee de eindstand op 6-2 voor Nuenen kwam.

Daarmee eindigde de middag nogal pijnlijk: geen enkele overwinning, slechts een viertal remises. De nederlaag werpt de schakers bovendien weer terug naar de middenmoot.