Maas- en Niersbode 17 januari 2007

EERSTE SCHAAKWINST CLEMENS ROLAND IN 2007

Clemens Roland is er als eerste in geslaagd in het nieuwe jaar de eerste overwinning te behalen bij Schaakvereniging Gennep. In een zeer korte partij werd nieuweling Christiaan Drissen geslachtofferd. Een week later maakte hij het Mark Stevens erg lastig. Maar de routine van Mark gaf uiteindelijk de doorslag. Een week eerder moest Mark evenwel zijn meerdere erkennen in René Kniest. Pierre Voss doet het in de 2e cyclus weer als vanouds. Hij won al zijn partijen, waaronder een enorme opsteker tegen de in vorm komende John Rigters. Won John een knappe partij van Piet Ermers eerder, een week later moest hij het onderspit delven tegen titelpretendent Sasha Eganovic, al had zijn stelling er veelbelovend uit gezien.

Verloor Ted Noij zijn laatste in 2006 gespeelde partij van Ron Beumer. Revanche nam hij tegen Huub van IJzendoorn. Binnen 10 zetten was de partij in feite gelopen. Maar Huub trok nog uit een ander vaatje, rekte de partij nog een lange tijd, maar gaf op bij de 42e zet. Het eerdere verlies van Piet werd goed gemaakt door een puike zege op Ronnie Rutten. In de partij van Marius van Hoogen had Christiaan het betere spel. Zo zag het er met een opgerukte vrijpion wel naar uit. Toen deze toch nog onschadelijk gemaakt kon worden en Marius een pion won, wist hij uiteindelijk de partij te winnen. De overige uitslagen waren: H.van IJzendoorn-P.Voss 0-1, T. Verwaaijen-J.Rongen 0-1, J.Rongen-W.Vervoort 1-0, P.Voss kreeg een oneven bye. De stand aan kop is: 1. P.Voss 12 pnt; 2. S.Eganovic 11,5; 3 en 4. P.Ermers en Th.Noij 10,5; 5. M.Stevens 9,5 en 6. R.Kniest 8,5pnt.