Maas- en Niersbode 7 februari 2007

SCHAAKTOPPERS ONBESLIST

Onderlinge competitie

In de 15 en 16e ronde van het kampioenschap van Schaakvereniging Gennep stonden twee krakers op het programma, namelijk die tussen Jos Rongen en de nummer twee Sasha Eganovic en de partij tussen de als 3e geplaatste Ted Noij en koploper Pierre Voss op het programma. In het eerste duel speelde Jos een sterke partij door een gedegen opening op het bord te zetten. Onder de indruk van de kracht ging Sasha uiteindelijk akkoord met remise. Het andere "martkduel" was een kort leven beschoren omdat na 16 zetten tot remise werd besloten. Anders ging het ertoe in het staartduel tussen Clemens Roland en Ton Verwaaijen. Dit keer trok Ton aan het langste eind en won daarmede de eerste winstpartij. Alleen Max van der Kooi is nog zonder zege. In de partij van Marius van den Hoogen en Ron Beumer waren op een gegeven moment de vooruitzichten voor Marius veelbelovend nadat hij de kwaliteit had gewonnen. Toen hij echter, om een pion te verschalken, zijn loper ontrok aan de belangrijke diagonaal, waarop de koning zich bevond, verloor hij met aftrekschaak de dame en daardoor de partij. De verdere uitslagen: Huub van IJzendoorn-J.Rigters 0-1;Wim Vervoort-Clemens Roland 1-0; René Kniest-C.Drissen 1-0; S.Eganovic-Wim Vervoort 1-0;M.van den Hoogen-Jos Rongen 0-1.

Bondscompetitie

In de 2e klasse c van de Noordbrabantse Schaakbond kreeg Het Genneps schaakteam afgelopen zaterdag thuis een gevoelige nederlaag van 2,5-5,5 te incasseren tegen Stukkenjagers 6 uit Tilburg. Donderdag voorafgaande werden al twee partijen vooruit gespeeld. Na een tot het eind gestreden en verbeten strijd behaalden Ron Beumer en Huub van IJzendoorn beiden een remise. De echte krachtmeting vond vervolgens zaterdag daarop plaats. Uiteindelijk bleek het Gennepse team niet opgewassen tegen de toch erg sterke Stukkenjagers. In een volkomen gelijke stelling bereikte Jan Mooren een fraaie remise. Dat mag ook gezegd worden van eerste bordspeler Sasha Eganovic, want hij snoepte na een lange en een op scherp gestreden partij eveneens een remise af. Het eerste halve punt na vier partijen. Ook Ted Noij kwam tot een remise na een strijd waarbij elk nog slechts één pion had. Ronnie Rutten, Marius van den Hoogen en invaller Christiaan Drissen kregen geen echte kansen en verloren, zodat Gennep geen enkele winstpartij kon noteren.