Maas- en Niersbode 28 februari 2007

SASHA EGANOVIC WINT SNELSCHAAKTITEL 2006/2007

In een meer dan spannende strijd wist Sasha Eganovic beslag te leggen op het snelschaakkampioenschap van Schaakvereniging Gennep. Hij wist titelverdediger Piet Ermers nipt achter zich te laten. Sasha verloor slechts één partij en speelde één partij remise. De overige 8 partijen wist hij met groot vertoon van macht te winnen.

Ter meerdere invulling ende vermaak is dit keer gekozen voor een tempo van 7 minuten per persoon per partij. Zodoende kon op één avond een volledige halve competitie worden gespeeld. Menig keer moesten de stukken worden gehergroepeerd omdat, vanwege de snelheid van handelen, de stukken eraf vlogen.

In de allereerste ronde moest Sasha nog op stoom komen, want hij verloor al meteen de eerste en enige partij en wel tegen René Kniest. Dat maakte hij in de 3e ronde goed door als enige titelverdediger Piet Ermers te verslaan. Vanaf dat moment ging de strijd gelijk op tussen de beide kemphanen. Daar waar Sasha verder alle partijen won, moest Piet in de 7e ronde terrein prijsgeven door een taaie remise tegen Huub van IJzendoorn.

Dat half punt verschil bleef gehandhaafd tot de voorlaatste ronde. Toen Sasha remiseerde tegen Jos Rongen – een knappe prestatie van Jos - was hij al zeker van de titel, omdat Sasha het onderlinge duel tegen Piet had gewonnen, mocht gelijk met komen te eindigen. De remise van Piet tegen Ron Beumer deed er al niet meer toe. Hem werd het vice-kampioenschap toebedeeld. De strijd om de derde plek – op straatlengte van nummer twee - bleef tot de laatste ronde open. Die beslissing moest komen uit de partij tussen René Kniest en Ted Noij. In zijn beste gespeelde partij, vanwege een mooie afrondende combinatie, wist hij René te overmeesteren en de 3e plek te grijpen. De einduitslag is als volgt: 1. S.Eganovic 8,5 pt., 2 P.Ermers 8 pt, 3. Ted Noij 6 pt, 4. René Kniest 6 pt, 5.H.v. IJzendoorn 5,5pt., 6. R.Beumer 4,5pt., 7. J.Rongen 4,5pt., 8. R.Rutten 4,5pt., 9.C.Drissen 3pt., 10.W.Vervoort 3pt en 11e T.Verwaaijen 1,5pt