Maas- en Niersbode 7 maart 2007

SCHAAKDERBY PIERRE VOSS-SASHA EGANOVIC 0-1

De competitie van Schaakvereniging Gennep is in een beslissende fase terecht gekomen. De strijd om het kampioenschap is fel losgebrand en mogelijk is de verrassende ontknoping in de partij van titelverdediger Pierre Voss tegen vice-kampioen Sasha Eganovic, waarin Sasha eerst op het laatst van de partij Pierre wist te verschalken, een voorbeslissing voor het verdere verloop van de competitie. Er zijn nog vijf ronden te gaan om uit te maken wie de nieuwe kampioen van de vereniging gaat worden. Dat het duel alleen nog gaat tussen Sasha en Pierre moge duidelijk zijn. Ted Noij staat weliswaar op een punt achterstand van Pierre, doch zijn kansen op een kampioenschap acht hijzelf niet reëel. De afstand tussen Ted en de rest van het achtervolgend peloton is met 2,5 punt verschil te groot dat een van de achtervolgers zich nog in de kampioensstrijd kan mengen.

In de partij tussen de beide kampioenskandidaten kwam een Siciliaan op het bord. Pierre omzeilde het ongetwijfelde huiswerk van Sasha door een enigszins onbekende variant daarin te spelen. Op de gebruikelijke inventieve wijze vervolgenden beiden het gevecht, welke lange tijd gelijk op ging. Eerst in het eindspel begon het er naar uit te zien, dat Pierre vanuit zijn oppositie de partij naar zich toe zou trekken. Het vinden van steeds weer de goede zettenvolgorde kostte hem evenwel veel tijd. Dat begon op het laatst op te spelen. Omdat Sasha het onheil ook op zich af zag komen, dacht hij op een gegeven moment lang na en kwam met een enigszins verrassende zet. Daarmede offerde hij een pion, welke Pierre incasseerde en op het moment dat Sasha met zijn toren een schaak gaf en Pierre elke andere zet, dan met zijn torenzet, het schaak had moeten omzeilen, won Sasha plotseling een paard, waarna het uitspelen hem makkelijk afging en Pierre capituleerde. Sasha nam hiermede de koppositie over van Pierre, die nu op een half punt achterstand staat. Voor beide cracks volgen nog een aantal zware partijen. De koers is derhalve nog niet gelopen. Ted Noij, verrassend derde in de ranglijst, wist met Piet Ermers, na enige schermutselingen, een remise overeen te komen. Ron Beumer deed verder goede zaken door de taai verdedigende Huub van IJzendoorn te verslaan. De overige twee uitslagen zijn: J.Rigters-M.v.d.Hoogen 1-0 en Ton Verwaaijen-Clemens Roland 1-0.