Maas- en Niersbode 15 maart 2007

Bondswedstrijd Gennep-De Kentering

Op zaterdag 3 maart reisde het Gennepse schaakteam af naar Rosmalen voor de bondswedstrijd tegen de Kentering. Helaas kon SV Gennep slechts 7 man op de been brengen waardoor het 2e bord opgegeven werd. Aan het 1e bord moest Sasha Eganovic het opnemen tegen een sterke tegenstander, en na verlies van een vitale centrumpion ging er ook nog een stuk verloren. Sasha probeerde het nog even, maar moest toch opgeven. Veel beter verging het Ron Beumer, die zwak openingsspel van de tegenstander goed wist uit te buiten. Hoe snel een schaakpartij kan omslaan werd in deze partij duidelijk, toen Ron in een prachtige stelling een toren blunderde, en direct kon opgeven. Piet Ermers daarentegen wist zijn tegenstander vanaf het begin in al in de tang te nemen, en buitte een voordeeltje meedogenloos uit. Toen Piet tenslotte een pion wist te promoveren had zijn tegenstander geen andere keus dan op te geven. Aan de onderste 2 borden waren Marius van de Hoogen en Wim Vervoort met hun partijen bezig. Marius speelde een taaide partij, en wist ondanks verwoede pogingen niet te winnen en moest genoegen nemen met remise. Wim Vervoort opende zijn partij erg verdedigend, maar wist zich gaande weg in de partij te knokken. Hij verkreeg zelfs een gewonnen stelling, maar toen sloeg het noodlot toe. Wim overzag een direct winnende zet van de tegenstander, en zag geen andere keus dan op te geven. Veel beter verging het Mark Stevens, die een positioneel voordeeltje wist uit te bouwen tot stukwinst. Hierna probeerde zijn tegenstander het nog een tijdje, maar zag later toch in dat dit geen doen was, en gaf te partij op. Verreweg de spannendste partij werd gespeeld door de teamcaptain, Ted Noij. In een bizarre aanvalspartij misten beide spelers winnende voortzetting, en ook kwam de tegenstander van Ted in grote tijdnood. Ook Ted gebruikte veel tijd en werd ook geconfronteerd met rap wegtikkende seconden. Uiteindelijk trok de speler van de Kentering aan het langste eind, maar deze zinderende partij kende eigenlijk geen verliezers. Eindstand De Kentering-SV Gennep: 5,5-2,5.