Maas- en Niersbode 15 maart 2007

VERRASSENDE SCHAAKWINST TED NOIJ

Gennep - Tijdens de afgelopen clubavond van Schaakvereniging Gennep wist Ted Noij voor een daverende verrassing te zorgen door niemand minder dan koploper Sasha Eganovic te verslaan. Met nog vier ronden te gaan is de spanning aan kop ineens toegenomen, omdat door deze winst van Ted hij zich heeft geschaard bij de kanshebbers op de titel. Pierre Voss nam door zijn zege de koppositie weer over.

Het kan raar lopen. Dichtte hij zichzelf geen enkele kans toe, nu staat hij ineens bij de top drie. Met zwart bediende Ted zich van de zogenaamde Pirc-verdediging en begon agressief aan de partij. Sasha opende de lijnen waardoor Ted een mooie en al meteen een gevaarlijke stelling verkreeg. Toen Sasha doorsloeg op de pionnen van Ted en met zijn loper diens toren aanviel, kwam Sasha’s koning gevaarlijk in de wind te staan. Ted hoopte zoveel dreigingen op, dat de koploper het spoor bijster raakte en steeds meer in de verdrukking kwam. De rochade moest worden opgegeven en de koning zat in een val. Via een aardige combinatie wist Ted een stuk te winnen, waarna het uitspelen hem goed afging. Sasha wachtte niet verder af en gaf de partij gewonnen. Dit belooft wat in de partij van Ted naar verwachting tegen Pierre Voss aanstaande donderdag. Pierre was overigens al lang naar huis, want hij had in feite een makkie tegen de toch taaie Jos Rongen, die zich opnieuw door Pierre liet slachtofferen. Piet Ermers zegevierde, zoals zijn kracht betaamt, over Clemens Roland en Siebengewalder Christiaan Drissen wist in een mooi gespeelde partij Wim Vervoort te overmeesteren. De stand aan kop is: 1. P.Voss 15,5 pt. 2.S.Eganovic 15; 3.T.Noij 14,5; 4.P.Ermers 12, 5 M.Stevens 11pt.