Maas- en Niersbode 15 maart 2007

Schaakvereniging Gennep

Huub van IJzendoorn wint van Ted Noij

Opnieuw een grote verrassing in de interne competitie van de schaakvereniging Gennep.

Nadat hij in de voorgaande ronden zowel Sasha Eganovic als Pierre Voss versloeg verloor Ted Noij in de 22e ronde van Huub van IJzendoorn. Een mooie en verdiende overwinning van Huub. Ted verdedigde zich met de zwarte stukken zoals gebruikelijk met de Pirc of ook wel Joegoslavische verdediging. Achteraf was hij niet ontevreden over de openingsfase: "Ik stond in het begin van het middenspel niet slecht, misschien wel beter" Maar Huub is dan ook geen openingskenner en in het middenspel komt hij beter in z’n element. De stelling werd steeds gecompliceerder en Ted gebruikte veel tijd. Een koningsaanval van Ted werd listig opgevangen door Huub, die vervolgens op de damevleugel het initiatief greep. Hij drong met een toren de zevende rij binnen. Met nog een paar seconden op z’n klok en nog een zet te doen voor de tijdscontrole ging het met Ted helemaal mis. Hij greep een toren vast, begreep toen dat hij daar ook mee moest zetten en zag geen andere mogelijkheid meer dan een stuk weg te geven. Een goede kans op het kampioenschap ging verloren. In de analyse werd wel duidelijk dat ook voor z’n laatste fout Huub vrijwel gewonnen stond.

De concurrenten van Ted, Sasha Eganovic en Pierre Voss wonnen hun partij. John Rigters leek tegen Sasha in de opening beter te staan. Een sterke paardzet van Sasha was echter voldoende om de Siciliaanse verdediging van John op te blazen. Zwart kwam er daarna niet meer aan te pas en Sasha won gemakkelijk. Chris Drissen leek tegen Pierre Voss voor een verrassing te gaan zorgen door in een gelijke stelling naar remise af te wikkelen. Dat was ook gelukt als hij, nadat alle andere stukken waren afgeruild, de dames op het bord had laten staan. Pierre greep z’n laatste kans en speelde het pionneneindspel gemakkelijk tot winst.

Sasha Eganovic staat nu met nog twee ronden te spelen aan kop met 17,5 punten. Pierre Voss volgt op een half punt en daar weer een halfje achter staat Ted Noij. Het kampioenschap is, met nog 2 ronden te spelen, nog niet beslist.

Fraaie winst Clemence Roland

Afgelopen donderdag werd er ook voor de "Drie Provinciën competitie" gespeeld tegen Grave. Het werd een duidelijke 4 – 1 overwinning voor de SV Gennep. Fraai was de overwinning van Clemence Roland. Na eerst een stuk geofferd te hebben zette hij met een batterij torens z’n tegenstander schitterend mat. Ook Ron Beumer en Ronnie Rutten wonnen hun partij. René Kniest en Mark Stevens speelden remise.

Uitslagen interne competitie donderdag 29 maart:

H van IJzendoorn – Th Noij 1 – 0; S Eganovic – J Rigters 1 – 0; C Drissen – P Voss 0 – 1; J Rongen – P Ermers 0 – 1; T Verwaaijen – W Vervoort 1 – 0.