Maas- en Niersbode 2 mei 2007

SCHAAKTITEL WEDEROM NAAR PIERRE VOSS

Gennep – Na een zinderende competitie is Pierre Voss opnieuw erin geslaagd het kampioenschap van Schaakvereniging Gennep binnen te halen. Eerst in de laatste van de 24 rondes lukte het de recordkampioen om voor de 19e keer de titel binnen te halen. De eerste 20 jaar zal dat huzarenstukje zeker niet worden geëvenaard. De grote schaakervaring gaf bij Pierre uiteindelijk de doorslag. Maar het was een dubbeltje op zijn kant.

Na een aanvankelijk desastreus begin - Pierre verloor meteen in de eerste ronde, waardoor Sasha Eganovic lange tijd aan de leiding ging - begon Pierre langzaam in zijn ritme te komen. Aanvankelijk bestond er een peloton van 6 koplopers, waarvan de onderlinge verschillen maximaal 1,5 punt bedroeg. Rondom de helft van de competitie begon de kopgroep een aantal scheuren te vertonen. Ondanks een fraaie overwinning van Mark Stevens op Sasha Eganovic vielen hij en René Kniest door puntenverlies weg en kwam Pierre voor het eerst dit seizoen aan de leiding, gevolgd door Sasha, en op anderhalf door Piet Ermers en Ted Noij. Drie ronden verder zien we Piet wegvallen, doordat hij door persoonlijke omstandigheden, niet meer aan spelen toekwam. Hierna begon een kopgroep van drie begon zich af te tekenen. Nadat Ted onverwacht van Sasha en Pierre had gewonnen en Sasha al eerder Pierre wist te laten struikelen werd het verschil tussen nummer 1 en 3 slechts een half punt. Niet lang mocht Ted van dit succes en de koppositie genieten, want reuzenkiller Huub van IJzendoorn, duidelijk in de lift, gelet op zijn ongeslagen status als bondspeler, gaf een geweldige draai aan de strijd om het kampioenschap. De ene week namelijk werd Ted aan de kant geschoven en de week daarop was Sasha aan de beurt. Het seizoen kon voor Huub al niet meer kapot. Dit speelde onmiddellijk in de kaart van titelverdediger Pierre Voss. Hij maakte namelijk geen misstap meer en bleef, met nog één ronde te gaan, met een half punt voorsprong aan de leiding. Nadat de paringen, volgens het door de vereniging gebezigde Zwitsers systeem, voor de allerlaatste ronde bekend waren geworden en Sasha dit overzag, trok hij zijn conclusies en gaf hij zonder te spelen de partij op, de club in ongeloof en verwarring achterlatend. Pierre maakte die avond tegen Wim Vervoort geen misstap, won vrij gemakkelijk zijn partij en prolongeerde daarmede zijn titel voor nog een seizoen. Hierna nam hij met groot plezier de felicitaties van alle aanwezigen in ontvangst. Nadat deze uitslag bekend was geworden, nam Ted genoegen met het remiseaanbod van Ron Beumer, omdat er niets meer op het spel stond, zodat hij het seizoen met een mooie tweede plaats bekroonde. Het scheelde niet veel of Huub van IJzendoorn had ook Piet Ermers te pakken. Ergens liet hij het toch afweten, waardoor Piet de reuzenkiller kon aftroeven. Doordat Sasha zijn sportieve plicht verzuimde om in de laatste ronde te spelen is dit hem zeer zwaar aangerekend. Hij is daarvoor teruggezet naar de laatste plaats. De uitslagen van de laatste ronde waren als volgt: Th. Noij- R.Beumer 1-0, W.Vervoort- P.Voss 0-1, R.Kniest-S.Eganovic1-0, P.Ermers- H.van IJzendoorn 1-0, J.Rigters-C.Roland 1-0, T.Verwaaijen-C.Drissen 0-1.De einduitslag luidt: 1 en kampioen P.Voss 19pnt., 2. Th.Noij 18pt., 3. P.Ermers 15,5pt., 4. R.Kniest 13pt., 5. M.Stevens 12,5pt., 6 en 7. H.van IJzendoorn en R.Beumer 12pt., 8 en 9. J.Rongen en R.Rutten 11pt., 10, 11 en 12. M.v.d.Hoogen, C.Drissen en J.Rigters 9pt., 13. W.Vervoort 8 pt., 14. C.Roland 6pt., 15 en 16. O.Cwielong en T.Verwaaijen 5pt., 17. W.van Lit 4pt., 18 en 19. M.v.d. Kooi en J.Mooren 3pt. en 20. S.Eganovic 0 pnt..