Maas- en Niersbode 29 oktober 2007

Schaakteam Gennep speelt gelijk tegen PION Groesbeek

Afgelopen donderdagavond vond in het clublokaal café "de Witte Olifant" de eerste wedstrijd plaats voor de jaarlijkse Drie Provinciën competitie. Het werd een verdiend gelijk spel: 2,5 – 2,5. Twee overwinningen en een remise stonden tegenover twee verliespartijen. Winst was er voor Mark Stevens en Ronnie Rutten aan de eerste twee borden. Makkelijk ging dat niet. Mark stond na de opening wel een pion voor, maar zijn tegenstander had daarvoor op het eerste gezicht voldoende compensatie. In plaats van de druk verder op te voeren, koos Mark’s tegenstander ervoor op afruil te spelen. Een verkeerde strategie zo bleek. Mark bleef z’n pion voor en won toen vrij eenvoudig. De partij van Ronnie ging lange tijd gelijk op. Pas na ongeveer drie uur spelen verraste onze man z’n tegenstander met een mooie combinatie die de partij onmiddellijk besliste.

Aan bord drie speelde Ton Verwaaijen tegen de zeer ervaren Groesbeker Anton Grutters. Hij deed het uitstekend door een mooie remise af te dwingen. In de eindstelling stond hij zelfs een pion voor, maar Anton had goed gezien dat hij voldoende compensatie had en bood toen remise aan. Ton accepteerde. Hij had een zeer goede prestatie geleverd. Jammer was het verlies van Clemence Roland en Tom Buitelaar aan de laatste borden. Clemence had tussendoor duidelijk het beste van het spel. Hij verzuimde echter voldoende rendement uit z’n twee aangesloten vrijpionnen te halen. De partij van Tom ging een tijdlang gelijk op. Een foutje was toen voldoende voor z’n tegenstander de partij naar zich toe te trekken.

Voor de onderlinge competitie stond de belangrijke strijd tussen Pierre Voss en Ted Noij op het programma. Ted verdedigde zich met z’n lijf variant: de Pirc ofwel Joegoslavische verdediging. Pierre kwam met de witte stukken beter uit de opening, maar in plaats van een pion te winnen koos hij ervoor de stelling verder te compliceren. Dat pakte goed uit. In een uiterst moeilijke stelling greep Ted mis. Het leverde Pierre direct stukwinst op. Hij moest daarna nog wel goed opletten, de winst kwam echter niet meer in gevaar. Jan Mooren doet het duidelijk beter dan afgelopen seizoen. Nu won hij na een mooi gespeelde partij tegen Wim Vervoort. Ron Beumer won tegen Chris Drissen, die een stuk offerde om de koning van z’n tegenstander direct mat te kunnen zetten. Ron dacht daar heel anders over en pareerde de aanval eenvoudig.

Jos Rongen verloor van Marius van den Hoogen. Ook Marius is dit seizoen goed gestart. Z’n overwinning tegen Jos, die vorig seizoen nog duidelijk hoger eindigde, was volledig verdiend.

De winstpartijen van Pierre Voss en Jan Mooren kunnen nagespeeld worden op de website: http://www.schaakvereniginggennep.nl

Mark Stevens en Pierre Voss staan gelijk bovenaan met 7 punten uit 7 partijen. Binnenkort zullen ze tegen elkaar moeten.