Maas- en Niersbode 20 november 2007

Mark Stevens rapidkampioen schaken

Het rapidkampioenschap van Schaakvereniging Gennep kende dit jaar een verrassende winnaar: voor de eerste keer mocht Mark Stevens zich de sterkste noemen. Mark is dit jaar ongekend in vorm, ook in de interne competitie was hij tot nu toe zonder puntverlies, waarmee hij samen met Pierre Voss koploper is.

Tien ronden werden er in 2 avonden afgewerkt in een versneld tempo. Na een ongekend spannende eerste speelavond deelden liefst 4 personen de koppositie. Opvallend was ook de progressie die nieuwkomer Tom Buitelaar boekte: hij mocht zijn eerste overwinning begroeten, om vervolgens Jan Mooren te laten ontsnappen in tijdnood

Op de tweede avond waren Jos Rongen en Ronnie Rutten de eerste koplopers die afhaakten in de strijd om het kampioenschap. Alleen Piet Ermers bleef op gelijke voet van Mark Stevens. Beiden wonnen zij al hun partijen van de avond, waardoor ze gelijk eindigden met 9 uit 10. De onderlinge partij was echter op de eerste avond door Mark gewonnen, waardoor hij de felicitaties in ontvangst mocht nemen. Piet eindigde op de tweede plaats. Huub van IJzendoorn kwam met een sterke eindsprint en wist in de laatste partij beslag te leggen op de derde plaats.

In de interne competitie zette Mark Stevens zijn zegereeks voort door een zwaarbevochten overwinning op Ronnie Rutten. Pas na middernacht bereikte hij een gewonnen eindspel. Marius van den Hoogen is een van de positieve verrassingen dit seizoen. Hij weerlegde een stukoffer van zijn tegenstander en greep gedecideerd zijn overwinning, waardoor hij zich stevig nestelde in de subtop. Wim Vervoort speelde een sterke partij tegen Ted Noij, maar naarmate de avond vorderde verslapte de aandacht en moest hij uiteindelijk capituleren. Winstpartijen waren er verder voor Jos Rongen, Ton Verwaayen en Chris Drissen.