Maas- en Niersbode 4 december 2007

SCHAKER HUUB VAN IJZENDOORN WINT TERNAUWERNOOD

In een voortdurend gelijkopgaande partij tussen Huub van IJzendoorn en Ton Verwaaijen was niet duidelijk wie uiteindelijk aan het langste eind zou trekken. Een bod van Ton in het eindspel voor een gelijkspel werd door Huub van de hand gewezen. Eigenlijk was dat niet terecht, maar het eindspel moet dan wel correct gespeeld blijven worden. En juist dat liet bij Ton alleszins te wensen over. Ton’s sterke paard onderkende niet goed wat de eigenlijke zwakte in zijn stelling was en toen het paard dan ook zich vergaloppeerde door bij de grootste dreiging weg te trekken, trok Huub de registers open en nam het initiatief over. Nog steeds was remise echter mogelijk, maar toen Ton verzuimde in een cruciale stelling een zekere pion op te schuiven ging het eindspel en de remise snel voor Ton verloren. Een gelukkige winst voor Huub, die de punten hard nodig heeft. Piet Ermers leek tegen Chris Drissen op een slof en een oude voetbalschoen de partij te gaan winnen, toen hij een stuk voor kwam. Maar in een schier gevaarlijke stelling gaf hij dat stuk weer terug, waardoor in kwaliteit de partij in evenwicht geraakte. Een geheide remise strandde in het zicht van de haven, omdat Piet van zijn laatste kans om te winnen gebruik maakte. Chris overzag een sluw zetje en moest een toren en de partij opgeven. Nadat Ronnie Rutten de vorige week Ted Noij een gevoelige nederlaag toekende, moest hij nu tegen koploper Pierre Voss het onderspit delven, vooral te wijten aan het gemis aan concentratie in deze partij. De overige uitslagen: Tom Buitelaar-Jos Rongen 0-1 en Mark Stevens-Clemens Roland 1-0.