Maas- en Niersbode 18 december 2007

Gelukkige schaakwinst Mark Stevens

Afgelopen donderdag won Mark Stevens op een spectaculaire maar ook gelukkige manier van Huub van IJzendoorn. Huub had lange tijd een klein voordeel in de partij. Hoewel z’n voordeel na bijna 4 uur spelen misschien al niet meer voldoende was besloot hij een remise- voorstel van Mark af te slaan. Hij leek gelijk te krijgen want even later verloor Mark in tijdnood een vol stuk. Huub had echter nog minder tijd over. Met nog een minuut op z’n klok blunderde hij z’n stuk weer terug. Hij probeerde toen met z’n pionnen op de damevleugel door te breken, maar liep rechtstreeks in het scherp gesneden mes van Mark. Mark blijft door deze overwinning op de tweede plaats een half puntje achter Pierre Voss die Marius van den Hoogen redelijk gemakkelijk versloeg.

Een mooie prestatie leverde Jan Mooren tegen Piet Ermers. Jan combineerde de nummer drie van de ranglijst naar de rand van een nederlaag. Na een kleine vergissing van Jan winst Piet met een dame-uitval toch nog een remise te bereiken. Jan is door deze remise op de gedeelde vijfde plaats in de stand van de onderlinge competitie. Vorig seizoen eindigde hij veel lager op de ranglijst.

Tom Buitelaar won z’n eerste partij. Hij is dit seizoen de enige nieuwkomer bij de SV Gennep. In het begin van het seizoen moest hij wennen aan het niveau van het clubschaak

Hij gaat echter steeds beter spelen. Z’n tegenstander Clemence Roland kreeg vanaf het begin van de partij geen enkele kans.

Na een spannende partij won Chris Drissen van Ton Verwaaijen. Lang leek de partij remise te worden. Een foutje van Ton in het eindspel leverde Chris toch nog de winst.

Uitslagen onderlinge competitie donderdag 13 december:

J Mooren – P Ermers 0,5 – 0,5; M Stevens – H van IJzendoorn 1 – 0; P Voss – M van den Hoogen 1 - 0; W Vervoort – R Rutten 0 – 1; W van Lit – J Rongen 0 – 1; C Drissen – T Verwaaijen 1 – 0; Th Buitelaar – C Roland 1 – 0.