Maas- en Niersbode 15 januari 2008

Schaakvereniging Gennep

Ted Noij verslaat medekoploper

In de veertiende ronde van de interne competitie heeft Ted Noij een mooie overwinning geboekt op Mark Stevens. Mark probeerde met zwart vanuit een Scandinavische verdediging direct z’n tegenstander onder druk te zetten door op koningsaanval te spelen. Ted verdedigde zich echter rustig en gedegen. De aanval werd afgeslagen en toen bleek al gauw dat de stelling van Mark enkele zwaktes bevatte. Hij verloor een pion en in tijdnood ging er nog een verloren. Mark kon toen alleen nog z’n tegenstander feliciteren met de overwinning.

Pierre Voss profiteerde van de misstap van Mark. Hij versloeg met zwart Huub van IJzendoorn. Huub dacht direct na de opening een gunstige stelling te kunnen bereiken door Pierre een dubbelpion op de a-lijn te bezorgen. De half open b-lijn die daardoor ontstond werd door zwart echter gebruikt om z’n toren te activeren. De b-pion van Huub ging verloren en na een mooie combinatie inclusief een dameoffer kon Huub alleen nog kiezen tussen mat gaan of met een toren minder door spelen. Hij koos voor geen van beide maar gaf op. Pierre staat nu met 13 punten uit 14 partijen een punt voor op Mark.

Een totale verrassing was de overwinning van Wim Vervoort op Marius van den Hoogen. Marius leek Wim in het middenspel te overspelen en won ook een pion. Wim verdedigde zich echter hardnekkig en kon zowaar afwikkelen naar een eindspel met ongelijke lopers. Een remise voorstel van Wim werd afgeslagen door Marius. Marius dacht nog steeds te kunnen winnen. Een volledig onterechte winstpoging werd echter gemakkelijk door Wim afgeslagen waarna deze de winst op een presenteerblaadje aangereikt kreeg.

Op ongeveer dezelfde manier won Chris Drissen van Ron Beumer. Ron leek gemakkelijk te winnen maar Chris verdedigde zich taai en kon toen afwikkelen naar een dame-eindspel met verder alleen ongelijke lopers en pionnen. Remise leek het te worden tot Ron een afschuwelijke blunder beging en onmiddellijk kon opgeven.

Nieuwkomer Toon Dekkers verloor van Ton Verwaaijen. Hij heeft lang niet meer geschaakt. Maar z’n partij gaf aan dat hij zeker nog de nodige punten zal binnen halen.

Uitslagen donderdag 10 januari:

Th Noij – M Stevens 1-0; H van IJzendoorn – P Voss 0-1; C Drissen – R Beumer 1-0;

R Rutten – Th Buitelaar 1–0; M van den Hoogen- W Vervoort 0-1; C Roland – W van Lit 0-1; T Verwaaijen – T Dekkers 1-0.