Maas- en Niersbode 12maart 2008

Schaakvereniging Gennep

Verrassend spel Ton Verwaaijen en Wim van Lit

Voor de interne competitie dacht Piet Ermers afgelopen donderdag een makkie te hebben aan Wim Lit. Piet speelt bovenin mee en een overwinning zou hem een belangrijke kanshebber voor een podiumplaats maken. In het begin leek nog alles koek en ei. Hij kwam met wit materiaal voor te staan. Wim zag echter goed dat hij op koningsaanval kon spelen. Hij ruilde een toren voor een paard en viel met z’n dame de witte stelling binnen. Wit had zich waarschijnlijk afdoende kunnen verweren als hij niet op het idee gekomen was z’n eigen dam tussen de zwarte dame en z’n koning te plaatsen. Het geniepige torenzetje van Wim was hem ontgaan. Na een geforceerde afruil ontstond een eindspel dat duidelijk beter was voor zwart. Tot ieders verrassing bood Wim echter remise aan. Hij koos voor het halve ei in plaats van de lege dop. Piet kon dit gulle gebaar niet weigeren.

Ton Verwaaijen verraste door tegen Jos Rongen remise te spelen. Hij verdedigde zich bekwaam tegen alle winstpogingen van z’n tegenstander. Na ruim twee uur spelen bood Jos maar remise aan in een stelling die volledig in elkaar geschoven was en waarin verder op winst spelen zinloos was.

Ted Noij kwam tegen "angstgegner" Ronnie Rutten ook niet verder dan remise. Na drie eerdere nederlagen (twee in de onderlinge en één met snelschaken) leek hij nu in het middenspel de betere kansen te hebben. Waarschijnlijk had hij ergens moeten winnen Ronnie wikkelde echter bekwaam af, bleef een pion voor en kwam zelfs dicht bij een overwinning.Beide spelers waren na bijna vier uur spelen om even na middernacht tevreden met de remise.De partij is na te spelen op de site http://www.schaakvereniginggennep.nl/ onder interne competitie.

Toon Dekkers won in een ultra korte partij van Wim Vervoort. Na een stroef begin gaat hij het steeds beter doen, hoewel Wim het hem deze keer wel heel gemakkelijk maakte.

Uitslagen donderdag 6 maart:

M Stevens – P Voss ½ - ½; R Rutten – Th Noij ½ - ½; C Drissen – M van den Hoogen 1 – 0; P Ermers – W van Lit ½ - ½; T Verwaaijen – J Rongen ½ - ½; T Dekkers – W Vervoort 1 – 0.