Maas- en Niersbode 2 april 2008

Schaakvereniging Gennep

Pierre Voss voor 20e maal Schaakkampioen

In stijl heeft Pierre Voss het 20e schaakkampioenschap van Schaakvereniging Gennep gewonnen en liefst drie rondes voor het einde van de competitie. Hij nam in de partij tegen Ronnie Rutten geen genoegen met de roep om remise en wees zijn tegenstander gedecideerd terug. Daarmede bleef hij voor het eerst sedert jaren ook nog eens ongeslagen. Voorwaar, een zeer bijzondere prestatie.

Gennep – Het was bekend, dat wanneer Pierre Voss tijdens de afgelopen clubavond, zijn partij tegen Ronnie Rutten zou winnen, hij nog wel ingehaald kon worden door Mark Stevens, maar omdat het onderlinge resultaat ten gunste van de nieuwe kampioen zou zijn, hij dan ook kampioen zou worden. En aldus geschiedde. Pierre zette de partij, zoals gewoonlijk, scherp op. Ronnie Rutten probeerde een zo goed mogelijke verdediging op te stellen, maar nadat Pierre in een aanval op Ronnie’s koningsveste een pion opofferde voor meer druk, was deze aanval niet meer te pareren en wist Pierre enkele krachtzetten later de linies van Ronnie te doorbreken. Felicitaties van zijn tegenstander en de andere aanwezige schakers vielen Pierre ten deel.

Ted Noij dicteerde Piet Ermers de gehele partij. Hij bezat nog twee niet verbonden vrijpionnen en ogenschijnlijk was de winst een fluitje van een cent. In de wandelgangen van de club waren de meningen verdeeld. Er waren al meer dan 95 zetten gedaan en de tijd liep ten einde. Een pion werd door Ted vrijwillig teruggegeven. Er bleef nog één pion over. Piet bleef zeer beheerst en met succes verdedigen. In tijdnood vergreep Ted zich aan de toren, waarna ogenblikkelijk mat volgde en Piet zeer gelukkig zijn partij won en opschoof naar de 3e plek. Mark Stevens verdedigde zijn 2e plaats met succes. Zijn toch sterke tegenstrever Christiaan Drissen moest uiteindelijk het loodje leggen. De betere strategie van Mark gaf de doorslag. Jos Rongen wist makkelijk te zegevieren over Clemens Roland en behield zijn mooie situering in de rangschikking. Wim van Lit ging bij Wim Vervoort op herhaling. Een bizarre partij leverde hem weer de winst op.