Maas- en Niersbode 6 november 2008

Raymond Schreurs rapid schaakkampioen

Afgelopen donderdag werd de tweede en laatste avond gespeeld van het jaarlijkse rapidkampioenschap van de schaakvereniging Gennep. Rapid is een versnelde vorm van schaken waarbij gespeeld wordt met een speeltempo van 25 minuten per speler per partij.

Ondanks dat er enkele ervaren spelers zoals Pierre Voss, Ted Noij en Ron Beumer ontbraken waren er voldoende sterke spelers aanwezig. In totaal deden 16 spelers mee aan dit kampioenschap. Vooraf werden Raymond Schreurs en Theo Koolen als de grote favorieten gezien.

Na de eerste avond stond echter Tim Ariaans uit Cuijk ongeslagen aan kop met 3 punten uit 3 partijen. Dat was verrassend. Vooral ook omdat Tim in een goede partij van de gedoodverfde winnaar Raymond Schreurs had gewonnen. Theo Koolen, ook uit Cuijk, stond met 2,5 punten tweede.

Op de slotavond versloeg eerst Theo Koolen Tim Ariaans. In de laatste twee ronden ging echter bij onze Cuijkse vrienden het licht uit. Theo verloor achtereenvolgens van Raymond Schreurs en in de laatste ronde van de verrassend sterk spelende Christiaan Drissen. Ook Tim winst nog maar een halfje toe te voegen aan z’n totaal.

Voor de laatste ronde ging Raymond aan kop met 4 punten uit 5 partijen. Hij versloeg in een spannende partij Mark Stevens, die op een bepaald moment duidelijk voordeel had. Mark liet zich echter pardoes mat zetten. In plaats van het ongedeeld kampioenschap viel hij terug naar een gedeelde vierde plaats.

Door winst in de laatste ronde tegen Tim Ariaans wist Piet Ermers op een gedeelde tweede plaats beslag te leggen. De grootste verrassing was echter de eveneens gedeelde tweede plaats van Christiaan Drissen.

Einduitslag:

1. R Schreurs 5 pnt; 2-3. P Ermers en C Drissen 4 pnt; 4-7. Th Koolen, M Stevens, T Ariaans en J van der Pijl 3,5 pnt; 8. F Maassen 3 pnt; 9. W Vervoort 2,5 pnt; 10-13. H van IJzendoorn, M van den Hoogen, J Rikken en T Verwaaijen 2 pnt; 14. T Dekkers 1; 15. J van den Hoek 0,5; 16. Th Buitelaar 0 pnt.