Maas- en Niersbode 19 november 2008

SCHAKER HUUB VAN IJZENDOORN IN HET NAUW

• In de 8e ronde van de interne competitie van Schaakvereniging Gennep moest Huub van IJzendoorn het opnemen tegen Clemens Roland. Clemens had er deze avond zin in. Dat bleek uit de uitstekende opzet van zijn partij, waarin hij zijn stukken centrale posities liet innemen. Om daar iets tegenover te stellen verbruikte Huub heel veel meer tijd om aan de vele dreigingen het hoofd te bieden. Uiteindelijk gaf de grotere routine van Huub de doorslag en wist hij na een vermoeiende strijd de mooie en spannende partij in zijn voordeel te beslissen. Goede zaken deed Mark Stevens, die na een pittige strijd tegen Piet Ermers, deze partij won. Zij het dat een fout van Piet in het remiseachtige eindspel de doorslag gaf. De Pierre Voss-trein dendert maar steeds voort. Niemand lijkt tegen hem te zijn opgewassen. Ook medekoploper Ron Beumer moest na een lange en felle strijd zijn meerdere in Pierre erkennen. Christiaan Drissen wist weer een punt aan zijn totaal toe te voegen door Toon Dekkers in het eindspel te verslaan. De twee vrijpionnen na enig afruil was voldoende. Een mooie overwinning behaalde Marius van de Hoogen tegen Jozef van Hoek. Ted Noij wist te zegevieren over Ton Verwaaijen.
  • Daarnaast traden leden van Schaakvereniging Gennep onder de vlag van Zwart-Wit uit Cuijk aan tegen een team uit Asten in het kader van de avondcompetitie van de Noordbrabantse Schaakbond. Zij behaalden een fraaie overwinning. Th.Koolen remiseerde, Z.Savic en J.van der Pijl wonnen hun partijen, terwijl Tim Ariaans het punt moest laten. De hierin behaalde punten tellen mee voor de interne competitie, welke volgens het Zwitsers systeem wordt verspeeld. Volgende week donderdagavond wordt de eerste van de drie cycli van 9 speelavonden met de laatste ronde afgesloten.