Maas- en Niersbode 3 december 2008

Schaakteam verliest van Beuningen

Na winst in de eerste ronde van de Drie Provinciëncompetitie tegen PION uit Groesbeek speelde een team van de SV Gennep afgelopen donderdag in het clublokaal de Witte Olifant een thuiswedstrijd tegen de schaakvereniging Beuningen. Al binnen het uur verloor verrassend Pierre Voss aan bord een. Een fout in de opening werd door z’n tegenstander voortreffelijk afgestraft. Ook aan het laatste,vijfde bord werd snel verloren. Tom Buitelaar kwam nog wel goed uit de opening, een grote fout in het vroege middenspel werd ook hem fataal. Deze beide nederlagen hadden nog gecompenseerd kunnen worden door de overige drie borden. Ron Beumer en Ted Noij hadden aan bord 2 en 3 goede stellingen opgebouwd en de partij van Clemence Roland stond lange tijd gelijk. Een remise aanbod van z’n tegenstander werd zelfs door Clemence afgewezen. Helaas voor hem verloor hij wat zetten later. Tussenstand 0 -3!

Dat Ron Beumer op een fraaie wijze z’n ervaren tegenstander van het bord zette en Ted Noij een lange tijd gewonnen staande partij niet wist te winnen kon de nederlaag niet meer voorkomen: 1,5 – 3,5.

Ook voor de interne competitie werden enkele partijen gespeeld. De grootste verrassing was wel de nederlaag van Piet Ermers tegen nieuwkomer Tim Ariaans. Tim speelde wel weliswaar eerder voor de schaakvereniging Zwart Wit uit Cuijk, maar is toch veel minder ervaren dat Piet die al zo’n kleine 20 jaar clubschaak speelt. Op het bord was hier weinig van te merken. Tim zette z’n tegenstander vanaf het begin onder druk. Zonder een grove fout te maken kwam Piet verloren te staan. Voorts won Zivoslav Savic in een goede partij van Jan van der Pijl.

Na de eerste van in totaal drie cycli van negen ronden leidt Pierre Voss met 8,5 punt. Theo Koolen staat tweede met een punt achterstand en derde is Ron Beumer met 7 punten.

Uitslagen interne competitie: T Ariaans – P Ermers 1 – 0; Z Savic – J van der Pijl 1 – 0; J van den Hoek – W Vervoort 1 – 0; T Dekkers – J Rikken 1 – 0.