Maas- en Niersbode 24 december 2008

Evenwicht onderling treffen koplopers Schaakvereniging

De indeling voor de 4e ronde in de 2e cyclus van de interne competitie van Schaakvereniging Gennep vertoonde zeer interessante partijen, gelet op de koppeling van Mark Stevens aan Pierre Voss en Ron Beumer aan Ted Noij. Mark Stevens met wit trok tegen Pierre meteen fel van leer en zette hem behoorlijk onder druk. Om enigszins aan die druk te ontkomen moest Pierre een pion opofferen, maar gedurende het spel kreeg hij die niet terugverrovert, ergo Pierre was bang voor een naderend onheil. Omdat evenwel Mark het niet lukte de vrije centrumpion uit te buiten, eigenlijk was Pierre daar ook verantwoordelijk voor vanwege zijn sterk middenspel, was het gevolg hiervan dat deze partij in remise eindigde. Daarnaast was er de partij van Ron met wit tegen Ted. Koningsindische verdediging werd het, waarbij de kansen voor zwart op de koningsvleugel lagen en voor wit op de damevleugel. Gaande de partij probeerden beiden tot betere posities te komen. Ron had in het voordeel kunnen komen, wanneer hij een centrumpion eraf had genomen, die voor het oprapen lag. Later ontstond voordeel voor Ted. Maar dit ebde weg vanwege de tijdnood van Ted. Het werd remise door eeuwig schaak van Ron, waarbij beiden tevreden waren. De vier koplopers gaven daardoor elkaar geen duimbreed toe. Piet Ermers wist zijn nederlaag van vorige week weg te poetsen met een fraaie overwinning op de sterke Z. Savic. Gelijkwaardige partijen waren die van Christaan Drissen met Jos Rongen en Marius van den Hoogen met Jan van der Pijl. In eerstgenoemde partij lagen de krachten steeds op gelijke hoogte, waardoor beiden remiseerden, terwijl een stukoffer van Marius onvoldoende bleek om een beslissende wending aan de partij te geven. Jan pakte de zaken echter energiek aan en nam steeds meer terrein in bezit. Wat Marius ook probeerde, hij kon de tanende nederlaag niet meer afwenden.

De overige uitslagen waren: Theo Koolen-Ton Verwaaijen 1-0, Toon Dekkers- Tim Ariaans 0-1 en Thom Buitelaar- Freddie Maassen 0-1.

Pierre Voss is de zogenaamde "Herbstmeister". Hij staat bovenaan met anderhalf punt voorsprong op nummer twee Ron Beumer. Vervolgens volgt de groep Ted Noij, Mark Stevens en Theo Koolen met twee punten achterstand op de koploper. De volgende ronde staat gepland voor 8 januari 2009.