Maas- en Niersbode 28 januari 2009

Gennepse schakers verslaan Vianen

Afgelopen donderdag 22 januari 2009 kwam in de "Drieprovinciëncompetitie" het hooggeklasseerde Vianen in Gennep op bezoek om tegen de plaatselijke schaak-vereniging haar sterke positie te verdedigen.In eerste instantie leek dit ook te gaan lukken, want clevere Clemens wist aan het vijfde bord zijn verworven materiële voordeel niet te verzilveren en moest uiteindelijk de winst aan z’n tegenstander uit Vianen laten.

Meesterlijke Mark kon de hooggespannen verwachtingen niet geheel waarmaken en moest genoegen nemen met remise aan het eerste bord.

Vervolgens werd de tomeloze inzet van Ton Verwaaijen beloond met het halve punt, waardoor er na drie van de vijf partijen een tussenstand op het scorebord stond van 1-2 in het voordeel van Vianen.

De twee resterende partijen moesten dus gewonnen worden om de volle winst binnen te halen.

Roekeloze Ron speelde deze avond een zeer solide partij en gaf z’n tegenstander geen moment de illusie op tegenspel. Na een mooie combinatie leidde hij het eindspel naar winst. Stand 2-2.Het Gennepse lot lag volledig in handen van Ronnie Rutten. In een gelijkopgaande strijd blunderde z’n opponent een stuk weg en daarmee de partij en de totale wedstrijd.E indstand Gennep – Vianen 3-2.

Door deze overwinning passeert Gennep tegenstander Vianen op de ranglijst en blijft daarmee kansrijk voor de titel dit seizoen.