Maas- en Niersbode 8 april 2009

FERME STRIJD IN SCHAAKCOMPETITIE

In de strijd om het kampioenschap van Schaakvereniging Gennep van het seizoen 2008/2009 wist Pierre Voss wederom een half punt aan zijn totaal toe te voegen en staat nu op 21 punten. Dat halve punt wist hij te vergaren van Theo Koolen, een van zijn naaste rivalen. In een Siciliaan bediende Theo zich van een andere tactiek, in het achterhoofd de gevoelige nederlaag eerder dit seizoen tegen Pierre. Dit leverde Theo beter spel op. Toch maakten de beide kemphanen het elkaar niet moeilijk, wat resulteerde in een spoedige remise. De op de tweede plaats genestelde Ron Beumer had een zware kluif aan Huub van IJzendoorn, die elke schaker de schrik kan aanjagen. Huub had een stevige pion op de damevleugel, maar moest toezien hoe Ron dit kleine voordeel via subtiel tegenspel wist te neutraliseren en vervolgens zelf een vrijpion kon activeren. Toch bleek deze ombuiging in de partij voor Ron niet genoeg want hij moest uiteindelijk toch nog genoegen nemen met remise. Hij kwam daarmede uit op 18,5 punt. Stukken beter verging het Mark Stevens. In een knappe Siciliaanse verdediging wist hij Ted Noij in een vlotte partij murw te spelen, welke een knap punt opleverde. Daarmede behoudt hij ook nog kans op een van de ereplaatsen, want hij wist een half punt op Pierre en zijn naaste trawanten in te lopen. Er waren nog een aantal aansprekende uitslagen. Zo won Jos Rongen in een koningsaanval van de sterke Ronnie Rutten en wist zijn hoge klassering daarmede te handhaven en Zivoslav Savic wist de vervaarlijke Christiaan Drissen terug te wijzen. Een spannende partij leverde Marius van den Hoogen en Tim Ariaans. Met een stuk meer tegen twee pionnen zag het er voor Marius naar uit deze partij simpel te gaan winnen. Maar nadat hij de cruciale witte loper had afgeruild, kwam er een ommekeer in het spel, waarvan Tim Ariaans uitstekend profiteerde en het punt wist te verschalken. Ook Toon Dekkers wist de op zeker moment gewonnen staande partij tegen Jozef van den Hoek niet in zijn voordeel te beëindigen en verloor. Clemens Roland moest zijn meerdere erkennen in Wim Vervoort. Jan van der Pijl kreeg een oneven bye, goed voor een punt. Dit vanwege de opkomst van een oneven aantal schakers. Wilt u meer informatie over Schaakvereniging Gennep dan ligt de weg naar de website www.schaakvereniginggennep.nl voor u open.