Maas- en Niersbode 22 april 2009

PIERRE VOSS PROLONGEERT SCHAAKTITEL

De suprematie van Pierre Voss in het Gennepse schaakwereldje kent geen grenzen.

Donderdag 2 april 2009 behaalde Pierre het 21e kampioenschap van Schaakvereniging Gennep met als dressing: een ongeslagen status. Aan het begin van de competitie zag het er naar uit, dat de tegenstand groter zou zijn met de uitbreiding van vooral vijf Cuijkse schakers. Dat was het weliswaar ook, op papier. In werkelijkheid liet hij zien dat er maar één schaker is, die ook echt aanspraak op het kampioenschap mocht maken en dat is Pierre Voss zelf. Hij won 13 partijen en speelde zesmaal remise en rekening houdend met 6 bye’s behaalde hij 22 punten. Door zelf gemakkelijk te winnen van de hooggeklasseerde Jos Rongen kan hij, met nog twee ronden te gaan, niet meer worden ingelopen. De strijd om de overige twee ereplaatsen is nog volop aanwezig. Theo Koolen met zijn medestanders Tim Ariaans, Zivoslav Savic en Jan van der Pijl streden tegen ODI uit Uden in het kader van de avondcompetitie van de Brabantse Bond. De hierin te behalen punten tellen mee voor de onderlinge competitie. Uitstekende zaken deden daarin Tim Ariaans – goed voor een 5e plaats nu - en Jan van der Pijl, die beiden hun partijen wonnen. Theo Koolen had een taaiere tegenstander te bekampen en moest na een lange strijd genoegen nemen met remise en ging een trapje lager naar de 4e plaats. Zivoslav verloor waardoor de aan Gennep gelieerde Zwart-Witten hun wedstrijd wonnen en daardoor promoveerden naar klasse 1. Met name Mark Stevens profiteerde van deze kleine aderlating van Theo, want hij won een ijzersterk gespeelde partij van Christaan Drissen en nestelde zich daardoor met 19 punten op de 3e plaats een half punt achter de op de 2e plaats gesitueerde Ron Beumer, die Piet Ermers na een slopend gevecht opzij zette. De overige uitslagen waren Huub van IJzendoorn-Ted Noij 0-1, Ton Verwaaijen-Ronnie Rutten 1-0, Freddie Maassen-Wim Vervoort 1-0, Toon Dekkers-Marius van den Hoogen 0-1, Thom Buitelaar- Clemens Roland 0-1. Spannende laatste twee ronden worden verwacht. Overige interessante informatie zie: www.schaakvereniginggennep.nl.