Maas- en Niersbode 13 oktober 2009

Schaakstrijd brandt los

Het nieuwe seizoen van Schaakvereniging Gennep staat nu al bol van de spanning, een grote groep favorieten doet weinig tot niets voor elkaar onder. Recordkampioen Pierre Voss is dit jaar de grote afwezige in de competitie, waardoor de strijd volledig open ligt. Geen enkele kanshebber is meer zonder puntverlies. Ron Beumer was tot nu toe de enige die een score van 100% had, maar afgelopen donderdag moest hij berusten in remise na een zinderende strijd tegen Theo Koolen. Beiden speelden scherp en vol op de winst: waar Theo in eerste instantie het initiatief had en een pion won, zette Ron door enkele krachtzetten het bord in vuur en vlam. Aan alle kanten dreigde gevaar, hij won uiteindelijk een kwaliteit terug. Theo verdedigde vervolgens prima, in het verre eindspel wist Ron zijn voordeeltje niet te verzilveren en werd de vrede getekend.

Tim Ariaans had een bye, en kwam qua verliespunten gelijk met Ron. Op een half puntje volgen Piet Ermers en Chris Drissen. Laatstgenoemde leek in een marathonpartij af te stevenen op verlies tegen Ronnie Rutten, maar tijdnood brak de laatste lelijk op. Een (naar naderhand bleek) foutief offer van Chris was verrassend genoeg om ook de laatste minuten van de klok van zijn tegenstander op te snoepen, waardoor Ronnie onder tijdsdruk bezweek. Chris pakte gedecideerd de volle winst en nestelt zich stevig in de voorste gelederen. In een andere lange partij zette Freddy Maassen zijn sterke seizoensopening kracht bij door een gedegen overwinning op Huub van IJzendoorn.

Twee andere favorieten speelden een Genneps onderonsje: Mark Stevens en Ted Noij hadden er zin in en zorgden voor spektakel. Beide spelers hadden echter het geluk aan hun zijde: de beslissende zetten werden door de opponent niet gevonden. Na een lange strijd werd remise overeengekomen. Door het nieuwe puntverlies blijven beiden voorlopig veroordeeld tot een rol in de subtop.

Een opvallende partij was de strijd tussen de schaakmakkers Tom Buitelaar en Toon Dekkers. Al vroeg op de avond dirigeerde Tom zijn zware stukken richting de vijandelijke koningsstelling. Waar Toon zijn slag dacht te slaan op de damevleugel en naar materiaalwinst leek te gaan, plaatste Tom aan de andere zijde van het bord een beslissende aanval. Met enkele gedecideerde zetten wist hij zijn tegenstander mat te zetten. Een erg mooie overwinning!

Geďnteresseerden zijn op donderdagavond vanaf 20.15 uur van harte welkom in Café de Witte Olifant in Gennep. Meer informatie vindt u op internet: de website www.schaakvereniginggennep.nl is altijd up to date en biedt verslagjes, partijen en meer clubnieuws. Neem gerust een kijkje!