Maas- en Niersbode 10 november 2009

TIM ARIAANS AAN KOP IN SCHAAKCOMPETITIE

Het vergaat Tim Ariaans goed in deze competitie. Afgelopen donderdag moest hij in de zevende ronde aantreden tegen de op de vijfde plaats staande Christiaan Drissen. In een partij met over en weer kansen beging Christiaan in de eindfase een onnauwkeurigheid door zijn toch al mindere loper uit het verdedigingsvak te brengen en zo Tim de gelegenheid te geven zijn paard in te ruilen voor de promotie van een van zijn pionnen. Althans dat zat er in. Door het offer te weigeren was dit uitstel van executie want na het verlies van nog een pion, was er geen houden meer aan, waardoor Tim door deze zege zijn koppositie kon handhaven.

Theo Koolen en Piet Ermers, beiden kanshebbers op de titel, speelden een pittige partij. Theo had op een gegeven moment een venijnige stelling bereikt, waarin een offer mogelijk was. Toen Piet dit overzag greep Theo onmiddellijk zijn kans en verorberde zo twee pionnen. Hierdoor was de stelling van Piet danig overhoop gehaald. Piet bood toch nog goed tegenspel, maar toen de druk te hoog werd moest hij ook nog een stuk afgeven, wat voor Theo een kolfje naar zijn hand was. Met zijn routine leidde hij de partij naar winst en klom daarmede naar de tweede plek. In de partij van Freddie Maassen tegen Zivoslav Zavic zag het in het eindspel er voor Freddie goed uit. Zeker toen hij een dame wist te behalen tegen de dreiging van twee vrijpionnen van zijn tegenstander. Omdat hij door zenuwen overmand niet de juiste voortzetting zag werd remise overeengekomen. Jos Rongen wist eerst in het eindspel met zijn sterk paard een doorbraak te forceren, wat voor Jan van der Pijl voldoende was te capituleren.

De overige uitslagen waren: Jozef van de Hoek-Wim Vervoort ½- ½, Clemens Roland-Ted Noij 0-1, Raymond Schreurs-Huub van IJzendoorn 1-0. Stand aan kop: 1. Tim Ariaans 6,5 pt., 2 Th.Koolen 5,5pt., 3. Ron Beumer 5,5pt., 4. Piet Ermers 5pt. 5/6. Ronnie Rutten en Freddie Maassen beiden 4,5pt.