Maas- en Niersbode 13 april 2010

CRUCIALE SCHAAKWINST THEO KOOLEN

De laatste maanden gaat het kampioenschap van Schaakvereniging Gennep alleen nog tussen de onbetwiste heersers Tim Ariaans en Theo Koolen. Beide schakers hebben een straatlengte voorsprong op een peloton dat nog slechts strijdt om de derde plek. Afgelopen donderdag stond hun derde onderlinge partij op het programma. De eerste tussen hen eindigde in remise, de tweede verloor Theo door een blunder en de derde won hij vervolgens door een blunder van zijn tegenstander. Zo is de onderlinge zaak gelijk getrokken. Je zou zeggen, dan worden ze beiden kampioen. Nee, zo is dat niet, omdat beiden nog moeten afrekenen met een leger van schakers en juist daarin ligt het overigens minimale verschil in kracht.

Theo was dus gebrand op een zege in deze cruciale partij. Beiden trokken alle registers open en maakten het onderling erg lastig. Strategische posities werden over en weer ingenomen, klaar om af te rekenen. Het leek erop, dat Tim de overhand zou krijgen met zijn goede positionering van zijn pionnen, ondersteund door de zwaardere stukken. Echter op het hoogtepunt en na een slepende en slopende partij gaf Tim een belangrijke toren weg, waardoor hij zijn kampioenskansen als sneeuw voor de zon zag verdwijnen. Hij gaf direct op, waardoor Theo de eerste plaats kon overnemen. Met nog twee zware rondes te gaan kan er tussen hen nog van alles gebeuren.

De dit seizoen verrassend sterk opererende Jos Rongen behield zijn derde plek door Jozef van de Hoek eerst in het eindspel te verschalken. Z. Savic bleef in de achtervolging op de derde plek door Ronnie Rutten te laten capituleren. Een eindeloos laverende partij, waarbij Ronnie weliswaar een loper voor kwam te staan, maar zoveel tijd daarvoor had gebruikt, dat hij na zo’n 100 zetten en bij het vallen van de vlag opgaf. Ted Noij wist Christiaan Drissen, een andere kandidaat voor de derde plek, te verslaan, mede nadat Christiaan een combinatie verkeerd berekend had. De overige uitslagen: J.v.d.Pijl-H.van IJzendoorn 1-0; T.Verwaaijen-W.Vervoort 1-0.

De stand aan kop na 24 ronden: 1.T.Koolen 20 pt; 2. T.Ariaans 19,5; 3.J.Rongen 16,5; 4.Z.Savic 16; 5.Th.Noij 15,5; 6.C.Drissen 15; 7.R.Beumer 14; 8. H.v.IJzendoorn 13.