Maas- en Niersbode 4 mei 2010

Theo Koolen kampioen, lintje Ted Noij

De laatste week van het schaakseizoen was een feestelijke. Eerst werd Theo Koolen op een zinderende laatste speeldag gekroond tot kampioen, daarna werd Ted Noij verrast door een Koninklijke onderscheiding.

De interne competitie werd pas op de laatste speeldag beslist. Theo Koolen verdedigde een minimale voorsprong van een half punt op Tim Ariaans, Theo begon zijn partij voortvarend, tegenstander Josef van de Hoek werd direct vastgezet. Al snel won hij materiaal door fraai aanvalsspel. Zijn concurrent Tim had het stukken lastiger. Jan van der Pijl verweerde zich duchtig en nam gaandeweg de partij zelfs de touwtjes in handen. Tim moest vechten om zijn kampioenskansen in leven te houden, en slaagde er pas aan het ultieme eind in. Jan miste in het verre eindspel zijn winstkansen, en ging in tijdnood door zijn vlag. Helaas voor Tim was zijn winst slechts van statistische waarde, een mooie tweede plek was zijn deel want inmiddels had Theo zijn opponent volledig overvleugeld. Met een stuk voorsprong wikkelde hij de partij kordaat af naar een winstpunt, en daarmee naar het kampioenschap. Zijn eerste hoofdprijs bij de Gennepse schakers, een prachtige bekroning voor een sterk seizoen!

Ook de strijd om het brons werd pas in extremis beslist. Zivoslav Savic had de beste papieren, maar kreeg geen poot aan de grond tegen Ted Noij. Hij wist de partij nog lang te rekken, maar Ted speelde de wedstrijd sterk uit na damewinst. Jos Rongen moest tegen Huub van IJzendoorn genoegen nemen met remise, maar het halve punt was voldoende om Zivoslav te achterhalen. Jos en Zivoslav eindigden ex equo op plek 3, ook het onderlinge resultaat was gelijk. Voor beide spelers hun eerste ereplaats in de onderlinge competitie, een knappe prestatie.

Op de slotavond wachtte er nog een Koninklijke verrassing: Ted Noij werd mede voor zijn werkzaamheden voor de club beloond met een benoeming tot Lid in de Orde van Oranje- Nassau. Liefst 20 jaar was hij bestuurslid, een tijd waarin hij waakte over ‘zijn’ vereniging. Hij zorgde voor saamhorigheid en continuiteit, een immer stabiele en familiaire factor tussen de verschillende karakters en typetjes die de schaakwereld voorbrengt. Als schaakvereniging zijn we er trots op om een lid als Ted in ons midden te mogen hebben. Niet alleen enorm gedreven in zijn passie voor het spel, maar ook in zijn betrokkenheid bij de vereniging, al 38 jaar lang.  Vol energie en recht door zee is hij het cement in onze schaakfundamenten, een boegbeeld voor onze club.

Hij begon zijn bestuursfuncties als competitieleider in 1988, om 5 jaar later vice-voorzitter te worden. In 2000 nam hij de voorzittershamer over, een rol die hij tot 2008 met verve vervulde. Daarnaast was hij de grote animator van het bondsteam, na decennialange afwezigheid blies hij het teamschaken weer nieuw leven in. Een hele toer, er werd zelfs een nieuwe statutaire vereniging opgericht om het geheel naar de wensen van zowel de leden als de schaakbond in te richten. Veertien jaar lang was hij teamleider, met een historische promotie naar de 1e klasse als hoogtepunt. Ook buiten het schaaktechnische vlak was, en is, hij actief. Hij was mede-auteur van het jubileumboek ’60 jaar SV Gennep’. Een complete geschiedschrijving kwam van zijn hand, een boekwerk waar we als vereniging enorm trots op zijn. Nog steeds blijft hij zich inzetten, hij heeft wederom zitting genomen in de commissie voor het 75-jarig jubileum, volgend jaar. Hij heeft hart voor het schaakspel, maar vooral ook een hart voor onze club. Als schaakvereniging zijn we enorm trots op zijn benoeming als Lid in de Orde van Oranje-Nassau en feliciteren hem van harte.