Maas- en Niersbode 12 oktober 2010

Gelijkspel Gennepse schakers

Afgelopen donderdag stond de eerste wedstrijd van de bondscompetitie op het programma voor Schaakvereniging Gennep. Tegenstander was het A-team uit Leende, met de toepasselijke naam De Toren. Het werd een lange strijd met uiteindelijk een puntendeling.

Zivoslav Savic opende goed voor Gennep. In een open partij won hij een kwaliteit en vervolgens de partij. Daarna keerden de kansen: eerst beet Jan van der Pijl in het stof tegen een furieus openende tegenstander, en ook Tim Ariaans moest zich vlak voor het vallen van de vlag gewonnen geven tegen een sterke opponent. De Gennepse hoop op een goed resultaat was vervolgens gevestigd op Ted Noij. Het bleek geen valse hoop, in een juweel van een partij maakte Ted korte metten met zijn tegenstander. Lange tijd ging het gelijk op, maar in het eindspel brak Ted met een aantal krachtzetten de gesloten stelling finaal open en won een stuk. Zijn tegenstrever gaf snel daarna op, wat resulteerde in een eindstand van 2-2. Een verdienstelijke opening van het seizoen.

In de interne competitie werd de topper tussen Piet Ermers en Theo Koolen gespeeld. Na een urenlange strijd bleef ook deze partij onbeslist: remise. Pierre Voss vond aansluiting bij de kopgroep door een soepele overwinning. Mark Stevens daarentegen verloor de aansluiting doordat hij niet verder kwam dan remise tegen de verrassend sterk spelende Marius van den Hoogen. Hij won weliswaar al snel een pion, maar Marius knokte zich knap terug en dwong een puntendeling af. Verdere overwinningen waren er voor Ron Beumer, Huub van IJzendoorn, Ton Verwaayen en Chris Drissen. Komende donderdag staat alweer de 6e ronde gepland, in Hotel de Kroon.