Maas- en Niersbode 20 december

Schaakteam Gennep aan kop

De bondscompetitie verloopt voorspoedig voor de Gennepse schakers. Door een 2,5 - 1,5 overwinning op De Combinatie uit Asten staat het team nu gedeeld bovenaan.

Het leek een makkelijke avond te worden voor SV Gennep. In alle partijen kwam er een goede stelling op het bord. Tim Ariaans speelde een puike wedstrijd en overrompelde zijn tegenstander vanaf het begin. Mark Stevens trof een wel erg passieve opponent, die zich louter tot verdedigen beperkte. Zonder zelf grote risico’s te nemen won Mark in het middenspel materiaal en daarmee de partij. Het leverde een comfortabele voorsprong van 2-0 op, maar in het eindspel verkeek Theo Koolen zich op de kracht van zijn tegenstrever. De Combinatie kon daarmee wat terugdoen, maar de laatste Gennepse troef Ted Noij had de touwtjes stevig in handen. Lange tijd leek Ted zijn partij te winnen, maar in een gevaarlijk eindspel berustte hij in remise. Het was voldoende om de teamwinst en de koppositie zeker te stellen.

In de interne competitie bracht Piet Ermers koploper Zivoslav Savic aan het wankelen. Al snel won hij een pion en leek op de winst af te stevenen. Zivoslav grossiert dit seizoen echter in miraculeuze ontsnappingen, meerdere malen wist hij verloren stellingen toch nog naar zijn hand te zetten. Ook Piet miste de winnende voortzetting. Nadat beide spelers promoveerden naar dame, eindigde de partij in remise na een eeuwig schaak. Van de directe achtervolgers won alleen Tim Ariaans in een vlotte aanvalspartij tegen Wim Vervoort. Pierre Voss moest tegen Ronnie Rutten genoegen nemen met remise. Ronnie speelde een goede partij en kwam geen enkel moment in de problemen. Jos Rongen won van Ted Noij. Laatstgenoemde kwam er pas na een half uur achter dat hij een toren achterstond en gaf op. Pech was er verder voor Ton Verwaaijen. Een urenlang gevecht tegen Jan van der Pijl leek onbeslist te eindigen, maar in het verre eindspel werd een klein foutje hem fataal. Een abrupt einde van een mooie partij.