Maas- en Niersbode 18 januari 2011

BONDSWINST SCHAAKTEAM

KOPLOPER SAVIC DOOR TIM ARIAANS AANGEPAKT

In de Bondscompetitie heeft het viertal van Schaakvereniging Gennep goede zaken gedaan. Het won de uitwedstrijd tegen Deurne met 3-1 en staat nu ongeslagen aan kop.

Tim Ariaans opende de score voor Gennep. Zijn tegenstander dacht vanuit een lastige stelling met zijn paard materiaal te kunnen winnen, maar kwam bedrogen uit vanwege een venijnige tussenzet van de dame van Tim. Dankzij de onveilige positie van de koning ging deze partij snel in het voordeel van Tim uit. Zivoslav Savic, die dit seizoen onverslaanbaar lijkt, won ook zijn partij tegen Piet van Wetten. Zivoslav veroverde vanuit de opening een pluspion en gaf deze niet meer af. Deze extra pion bezorgde dan ook de overwinning.0-2. De partij tussen Gennep’s clubkampioen Theo Koolen en Harry Verbaarschot ging lang gelijk tegen elkaar op. Maar met een fraai paardoffer won Theo de kwaliteit en een pluspion. Ondanks het materiaalvoordeel wist Harry dankzij hardnekkig verdedigen de partij nog lang in stand te houden. Pas toen Theo’s pion de 7e rij bereikt had en promotie niet meer te verhinderen was, gaf Harry op. De enige overwinning van Deurne kwam uit de partij die Jan van der Pijl speelde. Zijn vrouwelijke tegenstander zette haar partij gedegen op en bereikte een betere stelling met een gevaarlijke vrijpion. Toch wist Jan deze vrijpion goed te blokkeren. De tijdnoodfase bracht de beslissing, hierin was zijn tegenstreefster de meest koelbloedige en behaalde een knappe overwinning. Eindstand 1-3.

In de interne competitie van Schaakvereniging Gennep zorgde Tim Ariaans voor een verrassing door de ongeslagen koploper Zivoslav Savic na 14 ronden zijn eerste nederlaag toe te brengen. Vanaf het begin zette Tim Zivoslav onder druk wat hem een tweetal pionwinst opleverde. Dit wist hij handig te handhaven en zelfs in het eindspel uit te bouwen tot drie vrijpionnen. Naar Pierre Voss was ineens in de stelling een dolle toren aanwezig, d.w.z. een toren die aangeboden kan worden, maar niet geslagen mag worden om remise te voorkomen. Doordat Zivoslav dit niet opmerkte en hij daarbij ook nog een strategische fout beging, kon Tim makkelijk naar een gewonnen stelling afwikkelen. Jos Rongen blijkt in vorm, want na zijn zege op Ted Noij vorige week, wist hij nu kampioen Theo Koolen op remise te houden. Christiaan Drissen en Huub van IJzendoorn deelden, op basis van ongelijke lopers, na ferme strijd de punten met elkaar. Door de bye van Piet Ermers is hij de koploper op een punt genaderd. Ook Pierre Voss deed goede zaken en kwam een punt dichterbij op de koploper door een benauwde zege op Jan van der Pijl. Marius van den Hoogen boekte zijn eerste overwinning van het seizoen ten koste van Ton Verwaaijen. De overige uitslagen: Thom-Buitelaar-Ted Noij 0-1; Jozef van de Hoek-Clemens Roland 1-0.