Maas- en Niersbode 25 januari 2011

KAMPIOENSASPIRATIES SCHAKER PIET ERMERS

Dat de toppers binnen Schaakvereniging Gennep de lust in zich hebben elkaar beentje te lichten, bleek ook weer de afgelopen schaakavond. Zo wist Piet Ermers zijn naaste concurrent Tim Ariaans het nakijken te geven, waardoor hij nadrukkelijker dan ooit zich tot kampioenskandidaat wist te verheffen. Het was een wervelende partij met een open stelling en risicovolle bezettingen der stukken. Hierin bleek Piet de slimmere te zijn, want via een berekende afruil van diverse stukken kwam hij er als winnaar uit. Een grote verrassing lag opgesloten in de partij tussen Jos Rongen en Zivoslav Savic. Het was voor Jos een kwestie van de juiste afwikkeling te poneren om opnieuw voor een daverende verrassing te zorgen. Jos had een gewonnen stelling opgebouwd, maar moest alleen nog zorgen voor de juiste volgorde van zetten om tot matvoering te komen. Toen hij meende de kortste weg te kunnen nemen, overzag hij daarmede een geforceerde matzetting-in-drie door zijn tegenstander, doordat Jos’ dame van de cruciale plaats afweek. Een teleurgestelde Jos feliciteerde Zivoslav met zijn zege, waardoor Zivoslav zijn eerste plaats wist te behouden. Dit seizoen is Zivoslav meester in het stand houden en winnen van schier verloren staande partijen. Pierre Voss begint steeds beter in zijn ritme te komen en bracht kampioen Theo Koolen een nederlaag toe. Dat gebeurde in een door Pierre scherp gespeelde partij, waarin hij al in de opening alle registers opentrok en een goede stelling wist op te bouwen, welke resulteerde in de winst van twee pionnen. Omdat Theo inzag dat daartegen geen kruid meer gewassen was, gaf hij de pijp aan Pierre. Overige uitslagen: Huub van IJzendoorn- Ronnie Rutten 1-0, Jan van der Pijl-Chris Drissen 0-1, Ton Verwaaijen-Thom Buitelaar 1-0, Marius van den Hoogen-Jozef van de Hoek 0-1. De stand aan kop na 15 ronden: 1. Z.Savic 13pt., 2. P.Ermers, 12 pt., 3. P.Voss 11,5 pt.,4. Th.Koolen, 11 pt. en 5.T.Ariaans 10,5pt..