Maas- en Niersbode 2 februari 2011

Opnieuw schaaknederlaag Drie-Provinciënteam.

Het schaakteam van Schaakvereniging Gennep, dat deelneemt aan de Drie-Provinciëncompetitie, leed afgelopen donderdag haar tweede opeenvolgende nederlaag. Ditmaal bleek het team van Grave te sterk.

De kasteelheren uit Grave namen al heel snel een 2-0 voorsprong. Cor van Berkel en Tjeert Hol waren te sterk voor hun respectievelijke tegenstanders Clemens Roland en Thom Buitelaar. Aan het topbord besloten Pierre Voss en Albert Verhaaren na een gelijk opgaande strijd tot remise: 0,5 – 0,5. Daarmee hadden onze gasten zich verzekerd van een gelijk spel. Aan het derde bord speelde Chris Drissen een mooie aanvalspartij en beloonde zichzelf met het volle punt. Daarmee kwam de stand op 1,5 – 2,5. Het lot van de Gennepenaren lag daarmee in handen van Ron Beumer. In het middenspel haalde hij een klein voordeeltje binnen, maar opponent Henk de Rijcke verdedigde zich uitstekend en stelde voor zijn team de zege zeker. Gennep – Grave 2 – 3. De volgende wedstrijd is op 25 februari uit tegen Wijchen.

In de onderlinge competitie van Schaakvereniging Gennep stijgt de spanning met de week. Zo moest Theo Koolen opnieuw een nederlaag incasseren, ditmaal tegen aartsrivaal Tim Ariaans. Theo kwam niet goed uit de opening en bleef daardoor achter in zijn ontwikkeling. Dit speelde volledig in de kaart van Tim die er verder geen doekjes om wond en de winst naar zich toetrok. Piet Ermers moest genoegen nemen met een remise tegen de dit seizoen uitstekend opererende en verwerende Jos Rongen. Via afruil wist Jos in een gelijkstaand eindspel terecht te komen, dat beiden een half punt opleverde. Zivoslav Savic trof ditmaal Ton Verwaaijen als tegenstander. Ton laat dit seizoen zijn aanmerkelijk verbeterd schaakspel zien. Hij kon het uiteindelijk niet bolwerken tegen de schier onverslaanbare koploper. Door de byes, goed voor een punt, van Pierre Voss en Ted Noij konden beiden op de voor hen staande schakers inlopen. Dit levert Pierre een vooralsnog gedeelde tweede plaats op. Overige uitslagen: Jozef van de Hoek-Jan van der Pijl 1-0, Wim Vervoort-Marius van den Hoogen 0-1.